راهنمای خرید

برای نمای ساختمان سنگ بهتر است یا سرامیک؟

برای نما ساختمان سنگ بهتر است یا سرامیک

برای نمای ساختمان ها سنگ بهتر است یا سرامیک

این سوالیست که تقریبا همه ما در هنگام ساختمان سازی با آن مواجه می شویم و در گذشته پاسخ قطعی و یکی بود؛ سنگ بهتر است. اما امروزه با توجه به ورود تکنولوژی و علم به داخل کشور و تولید انواع سرامیک های بدنه می توانیم به این سوال چندین جواب متفاوت و دقیق بدهیم.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هیچ گاه نمی توان به صورت کلی برای این چنین سوالی جواب مشخصی تعیین کرد و اول از همه باید از خود بپرسیم که چه نوع سنگ یا چه نوع سرامیکی مدنظر هست؟ به بیان ساده تر دوام سنگ یا سرامیک بر روی نما یک قانون کلی و همیشگی نبوده و این امر به نوع و جنس و کیفیت متریال رابطه خواهد داشت. اما اگر بخواهیم به صورت کلی بین این دو محصول انتخابی داشته باشیم، مسلما تا به امروز هیچ متریال دیگری از جمله سرامیک نتوانسته است جایگزین مناسب و ایده آلی برای سنگ ساختمانی به شمار آید.

 

سنگ نما

سنگ نما که از جنس سنگ های تراورتن می باشند با توجه به ماهیتی که دارند، دارای خلل و فرج بوده و همین ویژگی آن ها را برای نصب روی نمای ساختمان ها مناسب کرده است. تخلخل موجود در دل سنگ های تراورتن چندین مزیت داشته به آن ها را بررسی می کنیم.

– حفره های سنگ موجب می شود که ملات سیمان خرد آنها رفته و بنابراین چسبندگی سنگ بر روی نما با دوام تر می شود.
– خلل و فرج موجود در دل سنگ امکان انبساط و انقباض برای سنگ را پدید خواهند آورد. می دانیم که یخزدگی با انبساط رابطه مستقیم داشته و از همین رو سنگ تراورتن در منطقه سردسیر و یخبندان می تواند در برابر این اختلاف سایز جزئی مقاوم باشد و حفره های سنگ امکان منبسط شدن جزئی را برای سنگ فراهم می کنند. بنابراین تراورتن ماندگار ترین سنگ در مناطق سردسیر محسوب می شود.
– تخلخل موجود در سنگ تراورتن می تواند به عنوان عایق های صوتی و حرارتی تلقی شود.
– سنگ تراورتن دارای ثبات رنگ بوده و به مرور زمان دچار تغییر رنگ و رنگ پریدگی نمی شود.
– سنگ نمای خوب شوره نمی زند، پوسته نکرده و می تواند در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت، مقاوم باشد.

 

سرامیک نما

سرامیک پرسلان یا سرامیک خاک سفید از دسته سرامیک های بدنه هستند که در بدنه های خارجی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل سرامیک های خاک سفید جذب آب نزدیک به صفر داشته و بنابراین می توانند در برابر نفوذ آب و یخزدگی مقاومت لازم را داشته باشند. از دیگر ویژگی های سرامیک نما می توان به موارد زیر اشاره داشت:

– ضخامت بالای این مدل سرامیک ها امکان اسکوپ کردن آن ها را فراهم خواهد کرد.
– کیفیت لعاب سرامیک رابطه مستقیمی با دوام و ماندگاری آن بر روی نمای ساختمان خواهد داشت.
– هر چقدر کیفیت پخت لعاب سرامیک بالاتر باشد، سرامیک در برابر آب و هوای سردسیر و تابش نور خورشید مقاوم تر خواهد بود.
– خاک سفید در سرامیک های نما موجب جذب آب حداقلی در آن ها می شود و بنابراین احتمال یخزدگی در دل سرامیک به کمترین میزان خود خواهد رسید.

 

براینما سنگ بخریم یا سرامیک

 

برای نما سنگ بخریم یا سرامیک؟

جواب به این پرسش می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت این است که این دو متریال به هیچ وجه با یکدیگر قابل قیاس نیستند و هر یک دنیای جداگانه خود را دارند. بنابراین نباید گفت سنگ ارزان تر از سرامیک یا بالعکس آن؛ موضوع مهمی که حول این بحث پیش می آید نحوه ساخت و ساز ما، منطقه محل اجرا، بودجه در نظر گرفته شده و از همه مهمتر انتظار ما از متریال می باشد.

نحوه ساخت و ساز: اگر منزل شخصی است و ساخت و ساز خود خود را در نظر داریم باید به سلیقه شخصی اهمیت دهیم. سنگ طبیعی و سرامیک دو متریال کاملا جدای از هم هستند که هیچگاه نمی توانیم هر دوی آن ها را در یک سبد قرار دهیم. سلیقه شخصی ما به عنوان مالک و سازنده تعیین کننده انتخاب بین این دو متریال خواهد بود. طبیعیست که ایران سنگ و نویسنده این وبلاگ سلیقه سنگ طبیعی را داشته و سنگ خوب را با هیچ چیز دیگری عوض نخواهد کرد. اما در بسیاری از موارد همکاران پیمانکار یا انبوه ساز به دلیل طرح نماهای سفید به سرامیک های سفید روی می آورند. پس اجرای سرامیک در نما را بیشتر در خانه های برای فروش خواهیم داشت.

 

منطقه محل اجرا: در بسیاری از شهر های ایران اجرای سرامیک در نمای بیرونی ممنوع است و در صورت اجرا پایان کار صادر نخواهد شد. دلیل نیز واضح است؛ اجرای اشتباه و غیر اصولی سرامیک در نما توسط برخی افراد و ایجاد مشکل برای نما در چند سال پیاپی این مورد را به وجود آورده است که سرامیک در نما ممنوع می باشد. البته ما هنوز هم معتقدیم که اگر سرامیک خوب و مطمئن خریداری شود و به صورت اصولی نصب گردد می تواند عمر مفید بالایی داشته باشد؛ گرچه تا به حال امتحان این موضوع به دلیل محدودیت زمان اجرای این متریال در نما جواب داده نشده است. بیان این نکته هم مهم است که در بسیاری از مناطق شهری کشور سنگ اجرا شده روی نما در قیمت ساختمان تاثیر گذار است. در بین انواع متریال ها نه آجر و نه سرامیک این قابلیت را دارا نیستند و در صورت اجرای سنگ طبیعی می توانیم قیمت ملک و ساختمان اجرا شده را بالاتر معرفی کنیم.

 

بودجه در نظر گرفته شده: به طور مختصر و صادقانه باید بگوییم اگر به دنبال سنگ سفید هستیم و نمی توانیم از پس هزینه های آن برآییم بهتر است سرامیک را انتخاب کنیم. می دانیم که سنگ نمای تراورتن هرچقدر روشن تر باشد گران تر می شود. پس اگر به دنبال سنگ تراورتن سفید هستیم باید مبالغ بالای آن را نیز در نظر بگیریم. اگر نمی توانیم از پس هزینه های آن برآییم هیچ اشکالی نداشته و تنها رنگ سنگ را تغییر می دهیم. مسلما سنگ های کرم روشن، کرم، کرم بژ، عسلی و شکلاتی قیمت های به مراتب پایین تری نسبت به سنگ های سفید خواهند داشت. اما اگر به طور قطعی باید سفید اجرا شود و پول ما به اندازه سنگ سفید نیست، پس بالاجبار باید به سراغ سرامیک سفید نما برویم. مسلما قیمت سرامیک پرسلان نما نسبت به سنگ سفید نما یک سوم و حتی کمتر خواهد بود.

 

انتظاری که از متریال داریم: ما معتقدیم که هیچ متریالی را نمی توان با سنگ طبیعی جایگزین کرد. سنگ خلقت خداوند بوده و این هدیه الهی در خانه های ما اجرا می گردد. بنابراین سرشار از انرژی بوده و زنده بودن را به همراه خود دارد. از طرفی امروزه در دنیای سرامیک ها تنوع بی نظیری را شاهد هستیم که می تواند ما را به آن سمت سوق دهد. پس انتظاری که ما از متریال داریم و در نهایت سلیقه ما می تواند انتخاب کننده نهایی تلقی گردد.

 

جمع بندی

در بالا مزایای هر یک از متریال ها یعنی سرامیک یا سنگ نما را به طور مختصر بیان داشتیم. حال باید به این موضوع توجه کنیم که در دنیای سرامیک ها کدام کارخانه سرامیک و در دنیای سنگ ها، کدام معدن سنگ را می توانیم انتخاب کنیم. مطلبی که به طور قطعی می توان بیان داشت این است که در بین کارخانجات بسیار زیاد تولید کاشی و سرامیک تعداد اندکی از آن ها هستند که سرامیک تولیدی آن ها می تواند برای نمای ساختمان مناسب و ماندگار باشد. بنابراین اولین نکته برای خرید سرامیک نما، توجه به برند تولیدی و سپس مواردی همچون ضخامت و کیفیت و درجه بندی آن ها خواهد بود. برای سنگ ساختمانی نیز معدن سنگ اولین و مهم ترین نکته برای انتخاب دقیق سنگ برای نما خواهد بود. در کشورمان معادن بسیار متعددی از سنگ تراورتن وجود دارد که هر یک دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی بوده و این ویژگی ها ماندگاری و طول عمر آن ها در نما را مشخص خواهند کرد.

نکته دیگر؛ از دیرباز اجرای سنگ در نما و موارد متفاوت را به چشم دیده ایم. سنگ طبیعی جزء جدایی ناپذیری از ساخت و ساز ما و گذشتگانمان بوده است و بنابراین از چندین هزار سال پیش اجرای آن ها در ساختمان ها را دیده ایم. به زبان ساده تر سنگ، در طول زمان امتحان خود را به خوبی پس داده است.
اما سرامیک های نما در خوشبینانه ترین حالت ممکن حدود 10 سال است که به طور جدی وارد بازار ساخت و ساز شده اند و نمی توان طول عمر تعریف شده برای آن ها را بر اساس تجربه تضمین کرد. اینطور نیست که همانند سنگ باید چندین هزار سال بگذرد تا سرامیکی به صورت 100 درصد تضمین شده روی نما بماند اما می توانیم این چنین نتیجه بگیریم که قطعاً مواردی وجود دارد که تا به امروز هیچ متریالی نتوانسته است جای سنگ طبیعی را برای هر نوع کاربری بگیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =