اطلاعات تخصصی

برای کف سنگ گرانیت یا مرمریت؟

برای کف سنگ گرانیت یا مرمریت

سنگ گرانیت یا مرمریت، کدام یک برای کف بهتر است؟

این سوال برای همه ما پیش آمده است که برای فضای کفی که داریم بهترین و مطمئن ترین نوع سنگ کدام می باشد. بنابراین ایران سنگ خود را موظف دانست با معرفی هر یک از دو سنگ بالا مزایا و معایب هر یک را بیان کرده تا بهترین انتخاب را داشته باشیم. می دانیم که در انتخاب متریال برای کاربری کف محدودیت خواهیم داشت. برخی از کاربری های کف ماشین رو یا حداقل پیاده رو هستند که در انتخاب محصول محدودیت ها را بیشتر خواهند ساخت. فراموش نکنیم که ایران سنگ همواره به دنبال معرفی با دوام ترین سنگ ها بوده است و از همین رو شهر پروژه با توجه به آب و هوایی که دارد می تواند انتخاب نهایی را امکان پذیر سازد.

 

سنگ گرانیت

بدون شک محکم ترین و مطمئن ترین سنگ ساختمانی به شمار می رود. سنگ گرانیت با توجه به ماهیتی که دارد، تراکم فوق العاده بالایی داشته و در برابر فشار و تنش های دمایی مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان داده است. سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز و نهبندان از معروف ترین سنگ های گرانیت ایران هستند که از نظر قیمت گذاری نیز مقرون به صرفه و مناسب اجرا خواهند بود. سنگ گرانیت قابلیت انواع برش کاری و ابزار زنی را دارد و جنس محکم آن امکان اجرا در تمامی شهر های ایران را به همراه خواهد داشت.

یکی از نکات حائز اهمیت بین گرانیت و مرمریت، فضای اجرای سنگ است. اگر برای فضای بیرون بخواهیم سنگ را اجرا کنیم بهتر است به سراغ گرانیت ها برویم اما اگر سنگ برای کف منزل یا فضای مسقف کار می شود می توانیم به راحتی بین مرمریت ها انتخاب عالی داشته باشیم. پس برای انتخاب سنگ گرانیت باید فضای بیرون مد نظرمان باشد. حال اگر فضا ماشین رو است که باید از گرانیت های ضخیم و اگر پیاده رو است باید از گرانیت هایی با ضخامت معمولی استفاده کنیم. نکته ای که در انتخاب سنگ مهم است، اولویت بندی ما تلقی می شود. مسلما ظاهر گرانیت مانند مرمریت زیبا نبوده و تنوع رنگ و نقش بسیار ناچیزی نیز دارد، اما از طرفی مقاومت و ماندگاری فوق العاده بالایی داشته که می تواند طول عمر زیاد را به همراه داشته باشد. پس به صورت خلاصه بهترین سنگ برای کف پارکینگ و حیاط را گرانیت می دانیم. شاید ظاهر چندان جذابی نداشته باشد اما جنس فوق العاده محکمی دارد که می توانیم بدون دغدغه و نگرانی آن را اجرا کنیم.

 

مزایای سنگ گرانیت برای کف

 

– استحکام فوق العاده بالا
– ثبات رنگ در طولانی مدت
– عدم پوسته کردن و شوره زدن
– مقاومت فشاری بسیار بالا
– قابلیت اجرا در هر نوع کاربری و هر شهر کشور
– مقاومت بالا در برابر بارندگی و شست و شوی مداوم

 

معایب سنگ گرانیت برای کف

 

– عدم وجود تنوع بالا در طرح و رنگ

 

سنگ مرمریت

بعد از گرانیت، سنگ مرمریت را می توان به عنوان محصولی برای کاربری های کف معرفی نمود. از ویژگی سنگ های مرمریت می توان به عدم تخلخل که تراکم بالا را در پی دارد اشاره داشت. این تراکم بالا جذب آب را پایین آورده و همچنین در قرص و محکم بودن سنگ نیز تاثیرگذار خواهد بود. بیش از 50 معدن فعال سنگ مرمریت در کشور وجود دارد و بنابراین برخلاف گرانیت ها دارای تنوع بسیار بالایی هستند. مرمریت ها در رنگبندی کرم و مشکی وجود دارند که هر یک از آن ها ویژگی منحصر به فرد خود را نیز به دنبال خواهند داشت.
از معروف ترین سنگ های مرمریت مشکی در ایران می توان به سنگ هایی همچمون لاشتر، مشکی نجف آباد، دهبید مشکی (اسپایدر)، مهکام و گلدن بلک اشاره داشت. در بین نمونه سنگ های مرمریت کرم و روشن نیز می توان به معادن سنگی همچون صلصالی، دهبید، پرطاووسی، اداوی، آباده و خوی اشاره کرد.

 

برای کف سنگ گرانیت یا مرمریت

برای کف سنگ گرانیت یا مرمریت

 

همانطور که در بالا به آن اشاره داشتیم انتخاب بین گرانیت و مرمریت بر اساس اولویت ما مشخص می شود. اگر اولویت ظاهر زیبا و نقش سنگ است به طور قطع باید مرمریت را انتخاب کرد. اما اگر اولویت ما بر اساس مقاومت و استحکام سنگ تعریف می شود باید به محل اجرای سنگ و نوع کاربری آن(پیاده رو یا ماشین رو) توجه بسیاری داشت. به بیان دیگر پیشنهاد ایران سنگ این است که اگر برای فضای بیرونی خصوصا در شهرهای سردسیر مرمریت اجرا نشود. از طرفی سنگ مرمریت می تواند فوق العاده ترین سنگ برای کف فرش های داخلی تلقی شود. این جنس سنگ تنوع بسیار زیادی داشته و در انواع رنگبندی های مشکی، کرم و سفید موجود است و می تواند برای کف های داخلی عالی باشد.

 

مزایای سنگ مرمریت برای کف

 

– تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ
– تنوع بالای تولید در انواع سنگ های مرمریت الگو
– موجود در رنگ های مشکی و روشن
– تراکم بالا، جذب آب پایین
– بسته به جنس سنگ مرمریت، مقاومت بالا در برابر فشار و اختلافات دمایی

 

معایب سنگ مرمریت برای کف

 

– در قیاس با گرانیت ها از مقاومت کمتری برخوردار هستند.
– با توجه به تنوع بالایی که دارند، انتخاب بین چند معدن و یک تم رنگی در آن ها نیاز به علم و تجربه دارد.
– مقاومت نه چندان زیاد در برابر بارندگی های مکرر و یخ زدگی

 

جمع بندی

ما در ایران سنگ قبل از خرید هر گونه متریال سوالی از مشتری خواهیم پرسید. کدام شهر تشریف دارید و برای چه نوع کاربری قرار است سنگ خریداری گردد؟
این دو سوال به تنهایی می تواند جنس سنگ را مشخص سازد. در مورد با کاربری کف اولین و مطمئن ترین گزینه پیشنهادی ایران سنگ، سنگ های گرانیت خواهد بود. اما با توجه به عدم تنوع در آن ها و رنگ بندی نه چندان جذابی که دارند، در مواردی می توانیم مرمریت ها را جایگزین مناسبی برای گرانیت ها عنوان کنیم.
باید اولویت مشتری در نظر گرفته شود. به هنگامی که اولویت برای کیفیت و دوام سنگ باشد، گرانیت بهترین گزینه و هنگامی که رنگ و طرح روشن برای مشتری اولویت داشته باشد، انواع مرمریت ها می توانند معرفی شوند. بیان این نکنه نیز حائز اهمیت است که مسلماً هر یک از سنگ های مرمریت موجود در بازار، قیمت و کیفیت متفاوتی با یکدیگر داشته و بنابراین باید با توجه به شهر پروژه و آب و هوای آن منطقه بهترین و با دوام ترین نوع سنگ پیشنهاد گردد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =