اطلاعات تخصصی

بهترین سنگ تراورتن چیست؟

بهترین سنگ تراورتن چیست؟

بهترین سنگ تراورتن چیست؟

در اولین مرحله برای پاسخ به این سوال باید به این موضوع بپردازیم که اصلا سنگ تراورتن چیست؟ تراورتن یک سنگ طبیعی محبوب است که معمولا برای ساخت و ساز ساختمان و دکوراسیون داخلی استفاده می شود. سنگی رسوبی است که از تجمع مواد معدنی مانند کلسیت، آراگونیت و سنگ آهک در چشمه های آب گرم و غارها به وجود می آید. سنگ تراورتن به دلیل بافت زیبا و تنوع رنگ آن که از بژ تا عاج و از طلایی تا قهوه ای را شامل می شود، مشهور است. در این مقاله به بررسی بهترین سنگ تراورتن خواهیم پرداخت و در انتخاب آن چه عواملی را باید در نظر بگیریم.

در کشور ایران معادن بسیار متنوع و فراوانی از سنگ های تراورتن وجود دارد که عموماً در نزدیگی چشمه های آبگرم می توانیم آن ها را پیدا کنیم. تنوع بالای تراورتن در ایران این کشور را به رتبه اول جهانی رسانده و می توانیم مدعی این باشیم که در  تمامی رنگ های تراورتن می توانیم معدن آن را در داخل کشور پیدا کنیم. بنابراین این یک هدیه الهی است که در ایران قرار داشته و با بهره برداری صحیح و اصولی می توانیم تا هزاران سال از آن بهره مند شویم. اما در این جا می خواهیم انواع فرآوری هایی که روی سنگ تراورتن انجام می شود را بررسی کنیم:

 

  • تراورتن پولیش که در بازار با نام های تراورتن صیقلی و براق نیز شناخته می شود عموما برای نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ تراورتن پس از برش توسط دستگاه های کالیبر و ساب در کارخانه سنگبری سابیده شده و سطح آن دقیقا مشابه با آینه انعکاس نور را به دنبال خواهد داشت. بیشترین میزان تولید و فرآوری تراورتن در حال حاضر جهان بر همین اساس می باشد.

 

  • تراورتن چرمی نوعی دیگر از فرآوری این سنگ محسوب می شود و می تواند بین سنگ نسابیده و سابیده قرار گیرد. در این نوع تولید سطح سنگ پس از پیش ساب و پولیش وارد ساب اصلی شده و لقمه های چرمی اسیدی بر روی سنگ دوران خواهند داشت. بنابراین سطح سنگ را پر از خلل و فرج و حفره می بینیم و حالت چرمی طور سطح را به وضوح خواهیم داشت. در تراورتن چرمی هیچ گونه انعکاس نوری نخواهیم داشت.

 

  • تراورتن هوند نیز نوعی دیگر از تولید و فرآوری سنگ محسوب می شود که در آن شاهد روکشی صاف و مات بر روس سنگ هستیم که با آسیاب کردن سطح سنگ حاصل می شود. این نوع سنگ تراورتن برای مصارف داخلی و خارجی بسیار مناسب است زیرا لغزنده نیست و ظاهری امروزی دارد. به بیان ساده تر در فرآوری هوند ساب سنگ کمتر از ساب صیقلی و پولیش بوده و با توجه به اینکه سطح سنگ کاملا صاف است انعکاس نور چندانی را نخواهیم داشت.

 

  • تراورتن بدون ساب نیز یکی از خاص ترین و کمیاب ترین نوع فرآوری سنگ به حساب می آید که بیشتر در موارد سفارشات صادراتی می توانیم نمونه های آن را شاهد باشیم. در این نوع تراورتن سنگ پس از برش از کوپ کالیبر شده و بدون هیچ رزین و ساب دیگری به دست مصرف کننده خواهد رسید.

 

بهترین سنگ تراورتن چیست؟

 

پس یکی از مواردی که می توانیم دلایل بهترین سنگ تراورتن را بیان کنیم انتخاب درست نوع فرآوری آن بسته به درخواست و انتظار ما از سنگ می باشد. به عنوان مثال هیچ گاه نمی توانیم تراورتن چرمی را برای مناطق شمال کشور و منطقه های بسیار سردسیر مناسب بدانیم. یا بالعکس در بسیاری از موارد اجرای تراورتن صیقلی و براق را برای کف پیشنهاد نخواهیم کرد. پس علم کافی از نوع فرآوری و کارایی هر یک می تواند پنجاه درصد مسیر انتخاب درست ترین سنگ را پیش ببرد.

در ادامه بیان این موضوع اهمیت دارد که به هنگام انتخاب سنگ تراورتن، کیفیت سنگ یک فاکتور بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود. در اینجا برخی از شاخص های کیفیت ضروری وجود دارد که هنگام انتخاب سنگ تراورتن باید به آنها توجه کنیم:

 

  • سورت و درجه بندی سنگ

مسلما درجه بندی سنگ تراورتن در هر شهر و هر کارخانه سنگبری با دیگری متفاوت است و معمولا در استان اصفهان که قلب سنگ ایران نامیده می شود می توانیم انواع درجه بندی های متفاوتی را اعم از درجه سه، درجه دو، درجه یک، ممتاز و سوپر ممتاز داشته باشیم. البته این نگته حائز اهمیت است که هر کارخانه درجه بندی مخصوص به خود را دارد و این سورت بندی ها بر اساس کیفیت تولیدی همان کارخانه توجیه می شود. به بیان ساده تر سنگ درجه یک کارخانه سنگبری معتبر و پیشرفته از سنگ سوپر ممتاز یک کارخانه سنگبری قدیمی و فرسوده بهتر است. بنابراین علاوه بر توجه به درجه بندی سنگ موجود، توجه به قیمت منطقی و اعتبار فروشنده نیز باید در اولویت کار قرار گیرد.

 

  • رنگ

شکلاتی، نسکافه ای، کرم شکلاتی، عسلی، کرم، کرم روشن، سفید، سفید هاله دار و بژ از معروف ترین رنگ های موجود در سنگ های تراورتن هستند که هر یک بر اساس سورت و همچنین معدن سنگ با دیگری تفاوت دارند. پس جدای از سلیقه و طرح مد نظر در همه حالات، به دنبال سنگ تراورتنی باشیم که رنگ ثابتی داشته و به مرور زمان دچار رنگ پریدگی و آفتاب زدگی نشود. معادن سنگ معتبر در کشور رنگ های ثابت و ماندگاری را به ما ارائه خواهند داد.

 

بهترین سنگ تراورتن چیست

 

  • چگالی

چگالی سنگ تراورتن بر دوام و مقاومت آن در برابر سایش و پارگی تأثیر می گذارد. تراورتن با چگالی بالاتر دوام بیشتری دارد و برای مناطق پر رفت و آمد مناسب تر است. به بیان دیگر چگالی یک سنگ را همان تراکم آن می دانیم. در حالت کلی می دانیم که سنگ تراورتن به دلیل ماهیتی که دارد تخلخل دارد؛ بنابراین تراکم سنگ با میزان حفره در دل سنگ رابطه عکس دارد. هر چقدر سنگ تراورتن متراکم تر باشد و چگالی بالاتری داشته باشد، به همان میزان خلل و فرج کمتر و در نتیجه قرص تر خواهد بود.

 

  • هزینه
    در حالت کلی می توانیم سنگ تراورتن براق یا صیقلی را جز گران ترین نوع فرآوری در نظر بگیریم. در کشور ایران سنگ های تراورتن سفید گران ترین بوده و پس از آن سنگ کرم ها و شکلاتی ها به تریب پرچمدار قیمت ها خواهند بود. در سطح بین المللی نیز سنگ های تراورتن ایتالیا، ایران و ترکیه بالاترین قیمت ها را خواهند داشت. بنابراین توجه به بودجه در نظر گرفته شده می توانید بیش از نیمی دیگر از انتخاب صحیح و اصولی را در بر گیرد.

 

عالی ترین سنگ تراورتن چیست؟

 

یک سنگ تراورتن خوب چه ویژگی هایی دارید؟

 

اولین و مهم ترین ویژگی خوب یک سنگ تراورتن، کیفیت، درصد آهک، درصد خلوص کانی ها و ماندگاری آن در نما می باشد. سنگ تراورتن اگر جنس و کیفیت خوبی داشته باشد می تواند در نمای بیرونی ماندگار شود. درصد آهک سنگ هرچقدر پایین تر باشد به مراتب احتمال شوره در سنگ کمتر بوده و بنابراین برای آب و هوای شرجی و بارانی نیز مناسب خواهد بود. به بیان دیگر ظاهر سنگ که مشخص است؛ اما زمانی تفاوت بین دو سنگ مشهود می شود که ماندگاری و ماهیت آن ها متغیر می شود. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد سه سنگ مشابه یکدیگر قیمت های متفاوتی با هم داشته و دلیل آن نیز معدن و کیفیت سنگ خواهد بود. پس یک سنگ تراورتن خوب باید جنس و ماهیت قابل قبولی داشته باشد و این موضوع تماما به کارشناس فروش و فرد معتمد فروشنده بستگی دارد. ویژگی دوم برای شناخت سنگ تراورتن خوب می تواند کیفیت فرآوری آن باشد. یعنی اگر خود سنگ را نیز خوب انتخاب کرده باشیم و نوع فرآوری آن ضعیف باشد باز هم می تواند در نمای ساختمان مشکل ساز گردد. استفاده از رزین مرغوب و با کیفیت، برش گونیا و ساب با کیفیت سنگ می توانند در ماندگاری آن در نما نقش به سزایی ایفا کنند. ویژگی های خوب دیگری نیز همچون ثبات رنگ، تراکم استاندارد، میزان چسبندگی بالا به ملات سیمان، امکان انبساط و انقباض، عدم تغییر رنگ در صورت بارش باران اسیدی و تابش مکرر نور خورشید و … نیز همگی می توانند به عنوان نکات مثبت یک سنگ تراورتن تلقی شوند. یک سنگ نمای خوب و ماندگار باید از معدن خوب و مطمئن برش داده شده باشد و کیفیت و نوع فرآوری نیز به کارخانه سنگبری و اعتماد به فروشنده بستگی خواهد داشت. پس می توان اینگونه برداشت کرد که در کشور معادن بسیار زیادی از سنگ تراورتن وجود دارند که همگی برای نمای بیرون در انواع مختلف آب و هوا مناسب نیستند. انتخاب معدن و سورت سنگ یکی از مهمترین موضوعاتیست که در زمان خرید و انتخاب باید توجه ویژه ای به آن داشت.

 

جمع بندی

چرا سنگ تراورتن بهترین است؟

همان گونه که در بخش های مختلف سایت مرجع ایران سنگ به آن اشاره داشتیم، بدون شک سنگ تراورتن به دلیل ماهیت و جنس آهکی رسوبی که دارد می تواند برای نمای ساختمان بهترین گزینه معرفی شود. خلل و فرج موجود در دل سنگ می تواند آن را در برابر شرایط محیطی و بارندگی محافظت کند و در برابر اختلافات دمایی و انبساط و انقباض های احتمالی نیز همین رویه را در پیش بگیرد. پس بدون شک و هیچ تردیدی در تمامی حالات ممکن ما سنگ تراورتن را بهترین سنگ برای نمای خارجی ساختمان در نظر خواهیم گرفت.
حال در میان صدها معدن سنگ انتخاب هر یک می تواند کاری تخصصی تر و دقیق تر تلقی شود. برای انتخاب بهترین سنگ تراورتن اول از همه باید بودجه در نظر گرفته شده برای خرید سنگ مشخص شود. بودجه می تواند رنگ سنگ به به ما معرفی کند. می دانیم که قیمت سنگ تراورتن هر چقدر روشن تر شود گران تر خواهد شد. بنابراین پس از در نظر گرفتن بودجه که رنگ سنگ را نیز مشخص خواهد نمود به سراغ شهر محل پروژه و آب و هوای آن خواهیم رفت. باید قبول کنیم که سنگ هر معدن می تواند برای برخی آب و هوا های موجود در کشور مناسب اجرا باشد یا برعکس. بنابراین در مناطقی که رطوبت هوا یا بارندگی زیاد است نباید از سنگ هایی که درصد آهک بالایی دارند استفاده کنیم. یا در مناطقی که آفتاب بسیار تیز و شدیدی را دارند نباید از سنگ سفید بسیار روشن استفاده کنیم. پارامتر هایی این چنینی می توانند ما را در انتخاب بهترین سنگ تراورتن یاری سازند.
در حالت کلی نیز برخی از معادن سنگ کشور هستند که می توانیم سنگ آن ها را تقریباً برای هر شهر کشور با هر آب و هوایی مناسب بدانیم. سنگ عباس آباد، دره بخاری، اصفهان، کاشان و تکاب از معروف ترین معادن سنگ تراورتن حال حاضر کشور هستند که کارنامه اجرایی درخشانی داشته و در صورت اجرای سنگ اصل و مطمئن آن ها هیچ گاه نمی توانیم ایراد یا خرده ای به آن ها وارد کنیم. پس انتخاب معدن سنگ خوب و ماندگار نیز می تواند در کنار دیگر موارد ذکر شده بهترین سنگ نما را به ما ارائه دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =