اطلاعات تخصصی

سنگ تراورتن در مقابل گرانیت: کدام یک را باید انتخاب کنیم؟

سنگ تراورتن در مقابل گرانیت

سنگ تراورتن در مقابل گرانیت : کدام یک را باید انتخاب کنیم؟

 

سنگ تراورتن را سنگی آهکی می دانیم که در اطراف چشمه های آب گرم می توانیم معادن متعددی از آن را شاهد باشیم؛ در صورتی که سنگ گرانیت را سنگی آذرین می دانیم که در دسته محکم ترین سنگ های ساختمانی قرار دارد. هر یک از سنگ های نامیده شده در بالا دارای جنس، تراکم، کاربری و رنگ بندی مخصوص به خود هستند که در این وبلاگ از سایت مرجع ایران سنگ به بیان شباهت ها و تفاوت های آن ها خواهیم پرداخت و در آخر قصد داریم بهترین نوع کاربری برای هر یک از آن ها را بیان کنیم. در اولین قدم به معرفی یکی این دو سنگ خواهیم پرداخت.

 

سنگ تراورتن

 

در دسته بندی سنگ های ساختمانی بدون شک نام تراورتن ها را شنیده ایم. این مدل سنگ ها بیشتر در اطراف چشمه های آب گرم قرار دارند که بر اثر لایه گذاری و رسوب بندی مواد و املاح محلول در آن تشکیل شده اند. مهم ترین مشخصه سنگ تراورتن خلل و فرج در دل سنگ است که می تواند مهم ترین مزیت این سنگ به حساب آید. سنگ تراورتن به واسطه همین تخلخل هاست که می تواند در نمای بیرونی ساختمان به دیوار بچسبد و در برابر بارندگی و سرما مقاومت خوبی از خود نشان دهد. پس اگر بخواهیم بهترین کاربری سنگ تراورتن را در مبحث ساختمان سازی نام ببریم، بدون شک سنگ نما اولویت اول را خواهد داشت. به بیان ساده تر بدون شک جنس تراورتن می تواند اولین و بهترین سنگ پیشنهادی برای نمای ساختمان تلقی شود.

 

تفاوت سنگ گرانیت و تراروتن

تفاوت سنگ گرانیت و تراورتن در چیست؟

تفاوت های بسیار در بین سنگ تراورتن و سنگ گرانیت وجود دارد و در این مقاله کامل تفاوت ها را توضیح داده ایم. سنگ تراورتن و گرانیت را به چالش کشیده و تفاوت های آن را تخصصی مشخص کرده ایم.

 

سنگ گرانیت

این مدل سنگ در دسته بندی سنگ های آذرین قرار داشته که ظاهری غیر متنوع و جنس بسیار محکم و متراکمی دارد. سنگ گرانیت می تواند در طبقه محکم ترین سنگ طبیعی قرار گیرد و به همین دلیل است که معمولا از آن در کاربری های کف یا پله استفاده می شود. در واقع گرانیت سنگ محکم و ماندگاریست و معمولا در مکان های پر رفت و آمد از آن استفاده می شود. گرانیت می تواند در دسته بهترین سنگ ها برای پارکینگ، کف حیاط، کف فرش پیاده رو و محوطه ها و همچنین کاربری های پله تلقی شود. این سنگ با توجه به ماهیتی که دارد تراکم فوق العاده بالایی داشته و از همین رو وزن و مقاومت بسیار بیشتری را نسبت به تراورتن خواهد داشت. ما در ایرن سنگ می توانیم سنگ گرانیت را در تمامی ابعاد و کاربری ها پیشنهاد کنیم. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که این سنگ برای اجرا در نمای ساختمان چندان پیشنهاد نمی شود و از نظر اجرا و ماندگاری دارای محدودیت و ایراد است.

 

نکات مثبت سنگ تراورتن

سنگ تراورتن دارای تنوع رنگ بسیار بالائیست. رنگ های سفید، کرم، شکلاتی، نسکافه ای، زرد، قرمز، سیلور و … می توانند از مهم ترین رنگ بندی های این سنگ به حساب آیند. بنابراین ما در انتخاب سنگ تراورتن تقریبا محدودیتی نداشته و می توانیم بر اساس طرح و سلیقه ای که داریم بهترین آن را انتخاب کنیم. نکته دیگر این که تراورتن بهتریم و ماندگار ترین سنگ نما محسوب می شود و می توانیم با خیالی آسوده از آن در نمای خارجی ساختمان در تمامی شهر های کشور بهره مند شویم. همچنین رنج قیمت در معادن سنگ تراورتن بسیار بالا بوده و ما می توانیم ارزان ترین سنگ تا گران ترین آن را بر اساس بودجه خود انتخاب کنیم. تقریبا با هر قیمتی می توانیم تراورتن مخصوص به خود را بیابیم و اجرا کنیم و این موضوع می تواند خود به عنوان نکته ای مثبت تلقی شود.

 

نکات مثبت سنگ گرانیت

سنگ گرانیت محکم ترین و مقاوم ترین سنگ نما محسوب می شود که می توانیم در انواع کاربری های کف و پله از آن استفاده کنیم. این سنگ می تواند فرآوری هایی همچون فلیم، تیشه ای و شیاری را داشته باشد و به دلیل جنس قرص و مقاومی که دارد می تواند در تمامی ابعاد و ضخامت ها تولید و فرآوری شود. سنگ گرانیت ماندگاری بالایی داشته و برای بخش های پر تردد بهترین متریال محسوب می شود.

 

تفاوت سنگ تراورتن و گرانیت

 

مقاسیه کاربری بین تراورتن و گرانیت

ما در ایران سنگ بهترین سنگ برای کف و پله را گرانیت می دانیم. دلیل نیز واضح است؛ ماندگاری و مقاومت بالا. حال موضوع این است که همین سنگ محکم نمی تواند در نمای بیرونی اجرا شود و از این نظر دارای محدودیت و ایراد است. همچنین سنگ تراورتن را بهترین سنگ برای نما می دانیم و پیشنهاد می کنیم که تراورتن در کف و پله اجرا نشود. بنابراین انتخاب بین این دو سنگ در اولین مرحله بر اساس نوع کاربری و محل اجرای آن ها تعیین می شود. این صحبت به این معنا نیست که نمی توانیم از آن ها در دیگر کاربری ها استفاده کنیم؛ بلکه منظور این است که در جایگاه اصلی و اصولی خود می توانند ماندگاری بالایی از خود نشان داده و انتظار ما از یک سنگ خوب و همیشگی را به ارمغان آورند. به عبارتی نمی توانیم از سنگ تراورتن اجرا شده در کف انتظار طول عمر مفید زیادی داشته باشیم و همین موضوع برای گرانیت در نمای بیرونی نیز صدق می کند. پس اولین و مهم ترین موضوع محل اجرای سنگ تلقی می شود.

مورد دیگر اجرای این دو سنگ در کاربری غیر اصلی خود است. یعنی ما بر اساس طرحی که برای نمای خود داریم بالاجبار باید از سنگ گرانیت استفاده کنیم. حال پیشنهاد ما این است که چون این چنین شده باید از بهترین آن استفاده کنیم. به عنوان مثال در نمای طراحی شده سنگ مشکی داریم و هیچ سنگی به جز گرانیت مشکی نمی تواند برای نمای بیرونی انتخاب شود؛ پس در بین انواع سنگ ها گرانیت را انتخاب کرده و در سورت بندی های متفاوت آن نیز به سراغ ممتازها خواهیم رفت. این موضوع برای تراورتن کف نیز صدق می کند؛ به این گونه که اگر تصمیم داریم برای کف فرش منزل یا محوطه بیرون از تراورتن استفاده کنیم بهتر است از معادن معروف و مطمئن بهره مند شویم تا بیشترین ماندگاری و بازدهی را داشته باشیم.

نکته دیگر که حائز اهمیت بوده این است که گرانیت پلاک را می توانیم در دیوار های داخلی نصب کنیم. به بیان ساده تر سنگ گرانیت پلاک می تواند در کاربری های داخلی و دیوارهایی که باد و باران و آفتاب با آن در تماس نخواهند بود اجرا شود و از نظر جنس و مقاومت می تواند چندین مرحله از تراورتن ها بالاتر باشد. در واقع سنگ گرانیت برای فضاهای داخلی می تواند بسیار مقرون به صرفه تر و ماندگار تر نامیده شود. پس تمام انتخاب های ما میان سنگ گرانیت و تراورتن بستگی به نوع کاربری و محل اجرای این دو سنگ خواهد داشت.

سنگ تراورتن بهتر است یا گرانیت؟

این یک سوال کلی می باشد و بسته به نوع استفاده در ساختمان به کلی متفاوت می باشد. سنگ گراینت در بعضی از کاربری ها بهترین انتخاب . در بعضی جاها بدترین انتخاب است. همینطور سنگ تراورتن به این شکل می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =