اطلاعات تخصصی

مزایا و معایب استفاده از سنگ تراورتن برای کف فرش فضای باز

مزایا و معایب استفاده از سنگ تراورتن برای کف

اول از هر چیز باید بگوییم که سنگ تراورتن بهترین و مطمئن ترین سنگ برای نمای بیرونی محسوب می شود و از همین رو نمی توانیم آن را برای کاربری های دیگری چندان مناسب بدانیم. به بیانی دیگر تراورتن سنگ نما بوده و اجرای آن در پله یا کف فرش ساختمان می تواند با اما و اگر همراه باشد. اما از طرفی در بسیاری از موارد بر اساس سلیقه مشتری یا طرحی که دارند می توانیم برای سنگ های کف به سراغ تراورتن ها نیز برویم ک در آن هنگام موضوع متفاوت بوده و به بررسی انواع آن ها و خوب و بد هر یک می پردازیم. اما اگر بخواهیم به این موضوع نگاهی کلی داشته باشیم باید بگوییم که در اولین مرحله نباید از تراورتن به عنوان سنگ کف استفاده کرد.

 

مزایای اجرای تراورتن در کف

 

– تنوع رنگ بسیار بالا
سنگ تراورتن به واسطه معادن زیادی که دارد، دارای رنگ بندی بسیار متفاوتی بوده و از همین رو تقریبا در تمامی رنگ ها به جزء مشکی می توانیم آن ها را بیابیم. سنگ تراورتن رنگ هایی همچون سفید، شکلاتی و سنگ کرم داشته که در برخی موارد می توانند بهترین رنگ ها برای کف فرش ساختمان به حساب آیند.

– قیمت مناسب
تراورتن در ابعاد فرشی می تواند یکی از قیمت مناسب ترین سنگ ها تلقی شود. در واقع خرید سنگ تراورتن برای اجرا در کف می تواند انتخابی مقرون به صرفه باشد که در مواردی برای متراژ های بالا بسیار مناسب و منطقی است.

– رنگ روشن
سنگ های گرانیت یا مرمریت هیچ یک نمی توانند رنگی مشابه تراورتن ها داشته باشند. بنابراین پیشنهاد تراورتن برای کف به کسانی داده می شود که می خواهند سنگ کف محوطه آن ها با سنگ نما یک رنگ و یکنواخت باشد؛ به بیان دیگر سنگ تراورتن در یک ساختمان اگر در نما و در کف حیاط اجرا شود می تواند یک رنگی را به همراه داشته باشد که مسلما زیبایی کار را دو چندان خواهد کرد.

– زیبایی منحصر به فرد
سنگ تراورتن می تواند در انواع فرآوری های صفر ساب، چرمی و پولیش شده در کف اجرا شود. در بسیاری از موارد شاهد اجرای تراورتن چرمی در کف های داخلی هستیم که می تواند یکی از جذاب ترین سنگ ها معرفی شود. سنگ چرمی تراورتن به هنگامی که در کف اجرا می شود یکی ا فوق العاده ترین و جذاب ترین سنگ ها به حساب می آید که می تواند چشم هر بیننده ای را جذب خود کند. سنگ های صیقلی و صفر ساب نیز می توانند در برخی کف های محوطه و فضای باز اجرا شوند و این موضوع تماما به آب و هوای آن شهر و میزان بارندگی بستگی خواهد داشت.

 

سنگ تراورتن در کف

معایب اجرای تراورتن در کف

 

– دوام و ماندگاری پایین

می دانیم که جنس تراورتن با تخلخل و حفره های متعدد همراه است و وجود این حفره ها برای اجرا در نما می توانند یکی از مهم ترین عوامل مثبت به شمار آیند. اما به هنگامی که در کف اجرا می شوند می توانند در برابر گذر زمان و تردد دچار آسیب شوند و در اصطلاح سنگ خالی می کند. سنگ تراورتن رزین می شود و در اثر تردد این رزین ها از جای خود جدا شده و بنابراین سنگ با خلل و فرج باقی می ماند و این امر ترک برداشتن و شکستن را به دنبال خواهد داشت.

 

– مقاومت فشاری و سایشی پایین

سنگ تراورتن بر خلاف سنگ هایی همچون گرانیت از مقاومت فشاری بالایی برخوردار نیستند و این موضوع موجب آن می شود که در اثر تردد دچار ایراد شوند. در واقع اولین مشکلی که برای تراورتن کف پیش می آید این است که رزین های درون سنگ خالی کرده و سنگ با حفره هایی که دارد باقی می ماند. این حفره ها سنگ را ضعیف کرده و بنابراین مقاومت فشاری و حتی سایشی را از سنگ سلب خواهند کرد.

 

– آسیب پذیر در برابر یخ زدگی و ترک خوردگی

ما معتقدیم که اگر سنگ تراورتن در محیط بیرون و فضای باز شهرهای سردسیر اجرا شود، بر اثر بارش بارف و یخبندان می تواند آسیب پذیر باشد. در واقع سنگی که می تواند در نمای ساختمان همان شهر ماندگاری بالایی داشته باشد در صورت اجرا در کف می تواند دچار ایراد و ترک خوردگی شود و این موضوع می تواند با جذب آب و یخ زدن آغاز گردد.

 

مزایای استفاده از سنگ تراروتن

– نبودن ابعاد حکمی بزرگ در جنس تراورتن

می دانیم که سنگ های گرانیت، چینی و مرمریت را برای کاربری های کف استفاده می کنند. بنابراین نرم تولید سنگ های کف فرش بر اساس این جنس سنگ ها بوده و به همین دلیل است که در بازار، سنگ تراورتن کف را نایاب می دانیم. در واقع ابعاد موجود از تراورتن ها در کارخانه های سنگبری پرت کار پلاک های سنگ بوده است که به صورت کف فرش اندازه شده است؛ به بیان دیگر کمتر کسی سنگ تراورتن را از ابتدا برای سایزبندی کف برش می دهد.

 

– جذب آب بالا نسبت به سنگ گرانیت و کریستال در کف

سنگ تراورتن دارای جذب آب و آهک پایینی است اما به هنگامی که در کف ساختمان، محوطه یا پارکینگ اجرا می شود می تواند جذب نسبتا بالاتری داشته باشد. در اینجا صحبت از مقایسه جذب آب این سنگ با گرانیت و کریستال است. ما بهترین سنگ ها برای کف را گرانیت ها و چینی ها می دانیم و دلیل اصلی نیز تراکم بالا و جذب آب پایین آنهاست. بنابراین سنگ تراورتنی که در کف کار می شود نسبت به این دو جنس دیگر سنگ جذب آب بالاتری داشته و بنابراین ماندگاری طولانی مدت را نخواهد داشت.

 

سنگ تراروتن در کف ساختمان

 

جمع بندی

در وبلاگ های ایران سنگ صحبت ما در مورد اولویت ها و بهترین هاست. ما خود را موظف می دانیم که در مورد هر سنگ و ویژگی ها و کاربری های آن ها اطلاعات دقیق و بی طرفی را ارائه دهیم تا در کنار شما بهترین و مطمئن ترین انتخاب را داشته باشیم. در مثال و سوال بالا نیز سعی بر آن داشتیم تا واقع بینانه به اجرای تراورتن در کف نگاه کنیم و نکات مثبت و منفی را در کنار هم گذاشته تا اولویت بندی دقیق تر مشخص شود. اگر تصمیم دارید سنگ کف ساختمان خود و فضای حیاط یا پارکینگ خود را از جنس تراورتن کار کنید، موارد ذکر شده در بالا را مطالعه کرده و به جمع بندی درستی برسید. اما در حالت کلی تیم مشاوره ایران سنگ، اجرای تراورتن به عنوان سنگ کف فرش را پیشنهاد نمی کند چرا که اولویت اول این تیم ماندگاری و دوام سنگ پس از اجرا خواهد بود.

آیا سنگ تراورتن برای کف مناسب است؟

سنگ تراورتن برای کف داخلی مناسب است و مشکلی برایش پیش نمی آید ولی برای کف خارجی پیشنهاد نمی شود. چون عمر سنگ کم می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 14 =