اطلاعات تخصصی

بهترین سنگ برای کف حیاط چیست؟

سنگ مناسب برای کف حیاط چیست؟

بهترین سنگ برای کف حیاط چیست؟

 

جواب به این سوال به هنگامی درست و اصولی است که بدانیم برای چه منطقه ای و با چه آب و هوایی به دنبال پاسخ هستیم. به طور مثال در برخی شهر های کشور که بارندگی آن چنانی وجود نداشته و آب و هوای نسبتاً معتدلی نیز دارند محدودیت خاصی وجود نداشته و تقریبا می توانیم از انواع سنگ های ساختمانی همانند گرانیت، مرمریت، چینی و تراورتن استفاده نماییم. در این صورت انتخاب بین آن ها می تواند به دیگر مشخصه ها مانند پیاده رو یا ماشین رو بودن حیاط و سلیقه مشتری و طراح بستگی داشته باشد. اما اگر بخواهیم به صورت جزئی تر سنگ کف حیاط را بررسی کنیم در بیشتر موارد شاهد مناطق و شهر های سردسیر و پر بارش خواهیم بود. برخی از شهر های کشور یخبندان های متعددی را در پیش دارند و برخی دیگر روز های آفتابی و بسیار گرمسیر، سنگ کف حیاط هم در تمامی طول شبانه روز در معرض این پدیده های طبیعی قرار داشته و بنابراین باید مقاوم ترین آن ها را انتخاب نماییم.

بهترین سنگ کف حیاط از نظر جنس به ترتیب اولویت

 

– گرانیت
ایران سنگ در تمامی شرایط حاکم، سنگ گرانیت را به عنوان بهترین و مقاوم ترین سنگ کف معرفی می کند. این سنگ با توجه به ماهیتی که دارد تراکم فوق العاده بالایی داشته و تراکم بالا نیز به معنای جذب آب بسیار کم می باشد. بنابراین سنگی که بتواند آب را به خود جذب نکند می تواند در برابر سرما و یخ زدگی مقاوم باشد. در این بین مقاومت فشاری و البته سایشی بالا و همچنین ثبات رنگ در سنگ گرانیت نیز آن ها را برای این نوع کاربری مناسب تر می سازد. گرانیت گل پنبه ای نطنز و نهبندان از بهترین پیشنهاد های گرانیت کف به شمار می آیند. گرانیت زاهدان نیز یکی از بهترین سنگ های ایران به محسوب می شود که می تواند در انواع شرایط آب و هوایی ماندگاری فوق العاده بالایی داشته باشد. در گرانیت ها شاهد فرآوری های گوناگونی هستیم. سنگ صیقلی، صفر ساب، فیلم، شیاری، اسکراچ و کوبیک از انواع مختلف آن ها می باشد که می توانیم بسته به سلیقه و طرحی که داریم هر یک را انتخاب کنیم. به بیان دیگر جنس گرانیت اگر انتخاب شود نوع سنگ و فرآوری آن تماما سلیقه ای خواهد بود.

– چینی
دومین پیشنهاد ایران سنگ، کریستال یا چینی ها می باشد. این جنس سنگ پس از گرانیت، محکم ترین نوع سنگ شناخته می شود و از آن جایی که جذب آب بسیار ناچیزی داشته می تواند در برابر سرما و یخزدگی مقاومت کافی و لازم را داشته باشد. انواع سنگ های چینی همانند الیگودرز و ازنا می توانند به عنوان معروف ترین و بهترین سنگ های چینی معرفی شوند که می توانند در انواع ابعاد ریزه بار تا بزرگ در کف حیاط اجرا شوند. البته کریستال لایبید و چینی قروه نیز در این دسته بندی محبوب و پرطرفدار قرار داشته که هر یک می توانند برای یک نوع کاربری بهترین انتخاب تلقی گردند. حقیقت امر این است که امروزه سنگ کریستال را گزینه مناسبی به جای گرانیت می دانیم. یعنی اگر سنگ مقاوم و ماندگاری می خواهیم و بجز گرانیت به دنبال سنگی هستیم تنها گزینه پیش رو کریستال لایبید خواهد بود. معدن این سنگ در استان اصفهان است و در دو رنگ طوسی و سفید استخراج می شود. کریستال به دلیل جنس متراکم و محکمی که دارد می تواند یکی از بهترین و ماندگارترین سنگ های کف حیاط معرفی شود. این سنگ مقاومت فشاری و سایشی بالایی داشته و به همین دلیل بعد از گرانیت بهترین انتخاب تلقی می شود. پس در مجموع اگر سنگ سفید و روشن درخواست داریم می توانیم ابتدا به کریستال سفید و سپس به سراغ چینی های سفید مانندپ الیگودرز برویم.

– مرمریت
مرمریت ها دنیای بسیار گسترده ای دارند. انواع مرمریت های مشکی مانند  سنگ لاشتر و مشکی نجف آباد و مرمریت های روشن مانند دهبید، صلصالی، آباده، پرطاووسی، هرسین، خوی و … می توانند به عنوان سنگ کف حیاط مورد استفاده قرار گیرند. برای انتخاب بین نمونه سنگ های مرمریت، آب و هوای منطقه و میزان بارندگی بسیار حائز اهمیت بوده و برای انتخاب با محدودیت مواجه هستیم. البته مشاوران ما در ایران سنگ در تلاشند تا این محدودیت را کم کرده و با راهنمایی کامل و بیان جزئی تر هر یک از سنگ های نام برده شده، بهترین و مقاوم ترین را به شما عزیزان معرفی نمایند. موضوع مهم و حائز اهمیت این است که مرمریت همانند گرانیت و کریستال محکم نیست. به همین دلیل پیشنهاد می شود اگر تصمیم بر خرید سنگ مرمریت کف دارید ضخامت 3 سانتی متر آن را انتخاب کنید. سنگ 3 سانتی مسلما گران تر اما بهتر است و می تواند در برابر تردد و بارندگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

– تراورتن
ایران سنگ استفاده از سنگ تراورتن برای کف حیاط را برای هیچ شهر کشور پیشنهاد نمی کند. دلیل نیز واضح است؛ خلل و فرج موجود در سنگ تراورتن آن را ضعیف کرده و برای اجرا در کف مناسب نخواهند بود.

اما از طرفی سنگ تراورتن صفر ساب را جز زیباترین و خاص ترین سنگ های ممکن می دانیم. پس اگر پروژه مهم یا خانه گران قیمتی دارید می توانید از تراورتن 3 سانتی برای کف حیاط استفاده کنید. دلیل این که می گوییم صفر ساب این است که تراورتن اگر بصورت صیقلی اجرا شود لیز است و معمولا سنگ لیز برای کف حیاط مناسب نیست. انتخاب سنگ 3 سانتی آن هم به دلیل مقاومت بیشتر و ماندگاری بالاتر خواهد بود.

 

لایم استون
هیچ مدل سنگ ترامیت یا لایم استون برای کف حیاط مناسب نیست. این موضوع استثنا نداشته و اگر بدنبال سنگ مفید و ماندگار هستید نباید به سراغ این جنس سنگ بروید. جذب آب بالا، تغییر رنگ و جنس نامناسب آن دلیل این صحبت می باشد.

 

بهترین سنگ کف برای حیاط ساختمان

بهترین سنگ کف حیاط از نظر نوع فرآوری به ترتیب اولویت

 

– سنگ شیاری
ما می توانیم انواع متفاوتی از سنگ ها را به صورت شیاری تولید و عرضه نماییم. سنگ 40*40 را در نظر بگیرید که انواع متفاوتی از طرح ها روی آن به صورت خطی و شیاری اجرا شده است. در این حالت همان سنگ صیقلی و سابیده ای را خواهیم داشت که با ایجاد خط های عمودی و افقی شیاری شده و بنابراین از لیز خوردن جلوگیری می کند. این سنگ های شیاری خصوصاً گرانیت شیاری می تواند بهترین گزینه برای کف حیاط به شمار آید.

– سنگ تیشه ای
سنگ های تیشه ای می توانند در جنس های مرمریت و چینی دیده شوند. در این حالت سطح سنگ به طور کامل توسط کارگر با ضربات چکش تیشه ای شده و بنابراین کاملا زبر و نامنظم می شود. سنگ های تیشه ای برای شهر ها و مناطق پر باران بسیار مناسب اجرا خواهند بود؛ چرا که سطح زبر آن ها از سرخوردن روی سنگ جلوگیری کرده این موضوع می تواند برای حیاط هر منزل مسکونی یک حسن تلقی گردد.

– سنگ بوش همر
همانند سنگ های تیشه ای، سنگ بوش همر نیز از انواع کریستال و مرمریت می تواند تولید شود. در این نوع فرآوری که جدید ترین نیز محسوب می شود، سطح سنگ به طور کامل بوش همر شده و در واقع همان تیشه های دستی به صورت بسیار ریزتر و البته منظم تر روی سطح سنگ ایجاد می شوند. سنگ مرمریت لاشتر و گندمک در بین مرمریت ها و سنگ لایبید در بین کریستال ها می تواند بهترین و زیباترین نوع بوش همر را تحویل دهد.

– سنگ فلیم
یکی دیگر از انواع فرآوری ها برای زبر کردن سطح سنگ، فلیم می باشد. فلیم تنها در سنگ های گرانیت اجرا شده و با فشار هوا و آتش سطح سنگ را مانند عمل سند بلاست کردن، زبر و نقطه نقطه خواهند کرد. این نوع فرآوری از دیگر انواع نام برده شده کمتر تولید و استفاده می شود و امروزه فن آوری بوش همر جای آن را به خوبی در بازار گرفته است.

 

سنگ‌ های کف مصنوعی

سنگ‌ های مصنوعی از جمله سیمان و بتن رنگی نیز برای کف حیاط استفاده می‌ شوند. این نوع سنگ‌ ها می‌ توانند به شکل‌ ها و طرح‌ های متنوعی تولید شوند و از نظر هزینه نیز معمولاً ارزان‌ تر از سنگ‌ های طبیعی هستند. با این حال، باید به نکته دقت کرد که ممکن است در طول زمان به علت تغییرات آب و هوایی، شکستگی‌ ها و تغییر رنگ در سنگ‌ های مصنوعی رخ دهد.

 

سنگ‌ های پلیمری

سنگ‌ های پلی مری یک گزینه مدرن برای کف حیاط محسوب می‌ شوند. این نوع سنگ‌ ها از مواد پلی مری و مواد معدنی تشکیل شده‌ اند و دارای خصوصیات مقاومتی و زیبایی هستند. ضد لغزش بودن و مقاومت در برابر تغییرات جوی از مزایای این نوع سنگ‌ ها است.

 

جمع بندی

 

در انتخاب بهترین سنگ برای کف حیاط، باید به موقعیت جغرافیایی منطقه، شرایط جوی، میزان تردد و سبک طراحی خود توجه کنید. مشاوره با کارشناسان در زمینه معماری و طراحی پیشنهاد می‌ شود تا گزینه‌ ای مناسب برای شما انتخاب شود. ما در ایران سنگ می توانیم به شما در امر انتخاب کمک کنیم.

آیا سنگ‌ های طبیعی برای هر نوع حیاط مناسب‌ اند؟

بله، سنگ‌ های طبیعی به دلیل مقاومت و زیبایی‌ شان برای اکثر انواع حیاط مناسب هستند. اما باید در نظر داشت که هر نوع سنگ ممکن است بهترین یا بدترین انتخاب برای شرایط خاصی باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + یازده =