اطلاعات تخصصی

رنگ های مختلف سنگ های ساختمانی و کاربرد آن ها

رنگ های مختلف سنگ ساختمانی

رنگ های مختلف سنگ های ساختمانی و کاربرد آن ها

اول از هر چیز این گونه بیان کنیم که رنگ هر سنگ نشان از جنس و درجه بندی آن دارد. به این معنا که سنگ مرمریت، گرانیت، تراورتن، چینی و مرمر هر یک با توجه به جنس و ماهیتی که دارند دارای رنگ و بافت متفاوتی با دیگری هستند. ما در ایران سنگ قصد داریم که سنگ ها را بر اساس رنگ آن ها نیز دسته بندی کنیم. سنگ طبیعی یا سنگ ساختمانی دارای رنگ بندی بسیار متنوعی است و معمولا هر جنس سنگ در طیف رنگی دارای محدودیت است. به طور مثال هیچ گاه نمی توانیم سنگ تراورتن آبی یا سنگ چینی قرمز داشته باشیم اما می توانیم برای هر رنگی که می خواهیم جنس سنگ را پیدا کنیم. در ادامه این وبلاگ به بررسی رنگ های متنوع سنگ طبیعی و همچنین کاربرد هر یک از آن ها می پردازیم.

 

سنگ تراورتن

معروف ترین نوع سنگ طبیعی به شمار می رود. این سنگ آهکی در رنگ بندی بسیار متنوعی از دل کوه ها استخراج شده و به کارخانجات سنگبری می رسد. در اینجا به بررسی رنگ معادن سنگ تراورتن در کشور اشاره می کنیم
سنگ سفید؛ معادن سنگ عباس آباد، دره بخاری، ابیانه و …
سنگ کرم؛ معادن سنگ تکاب، اصفهان، کاشان، حاجی آباد، آبگرم، محلات، یزد، لوشان و …
سنگ شکلاتی؛ معادن سنگ اصفهان، کاشان، دهشیر، ابرکوه و …
سنگ قرمز؛ معادن سنگ آذرشهر و اصفهان
سنگ سیلور؛ معادن سنگ تکاب و کاشان
سنگ زرد و لیمویی؛ معادن سنگ آذرشهر و اصفهان
پس برای خرید سنگ نما که از جنس تراورتن باشد، اولین و مهم ترین قدم انتخاب رنگ سنگ می باشد. اگر بخواهیم قیمت های هر یک را با دیگری قیاس کنیم به طور کلی می توانیم بگوییم که سنگ سفید از همه گران تر، سنگ کرم متوسط و سنگ های شکلاتی ارزان قیمت ترین سنگ ها هستند. البته این موضوع تماما به معدن سنگ و کیفیت آن نیز بستگی خواهد داشت اما به طور کلی سنگ ها با توجه به معادنی که دارند می توانند به همین سه دسته قیمت گذاری تقسیم شوند. نکته حائز اهمیت دیگر این که در یک معدن سنگ هر چقدر رنگ سنگ روشن تر شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ما در ایران سنگ در تلاشیم تا رنگ های متنوع هر معدن سنگ که در اصطلاح درست تر سورت بندی متنوع آن است را موجود داشته باشیم تا بتوانیم تقریبا در هر رنج قیمتی که مد نظر دارید بهترین سنگ را انتخاب نمایید.

 

رنگ سنگ های ساختمانی و کاربرد آن ها

 

سنگ مرمریت

یکی دیگر از سنگ های آهکی به شمار می رود که تخلخل نداشته و معمولا برای کاربری های داخلی و کف فرش ها از آن استفاده می شود. تنوع در رنگ های اصلی سنگ مرمریت بیشتر از تراورتن هاست اما تنوع در یک رنگ یعنی روشن یا تیره شدن سنگ بسیار کمتر از تراورتن ها خواهد بود. به طور مثال سنگ مرمریت زرد یا قرمز وجود ندارد اما از طرفی سنگ مشکی که در تراورتن ها یافت نمی شود را می توانیم در مرمریت ها در ده ها معدن بیابیم.
سنگ سفید؛ معادن هرسین، جوشقان، صلصالی و …
سنگ کرم؛ معادن پرطاووسی، آباده، خوی، رویال، دهبید و …
سنگ مشکی؛ معادن لاشتر، مشکی نجف آباد، دهبید اسپایدر و …
همان طور که در بالا به آن اشاره داشتیم بازی رنگ در سنگ های تراورتن بسیار بالاست؛ اما تنوع رنگ در مرمریت ها بیشتر است. پس اگر برای ساختمان خود به دنبال سنگ سفید ارزان یا سنگ مشکی هستید، باید در بین مرمریت ها سنگ دلخواه خود را پیدا کنید. از دیگر مواردی که می توانیم در رنگبندی سنگ های مرمریت به آن اشاره کنیم بازی رنگ بسیار پایین و در نتیجه اجرای سنگ بسیار یکرنگ تری را خواهیم داشت. اما تنها عیب و ایراد مرمریت ها عدم امکان اجرای آن ها در نمای بیرونی ساختمان هاست که البته این موضوع می تواند بسته به نظر طراح و مجری کار نیز تغییر کند و مرمریت در نمای بیرونی نیز به عنوان سنگ نما استفاده شود. اما در حالت کلی ما در ایران سنگ، تراورتن را برای نمای بیرون و مرمریت را برای کف و نمای داخل مناسب می دانیم.

 

رنگ در سنگ های ساختمانی

 

سنگ گرانیت

محکم ترین سنگ ساختمانی به حساب می آید که کمترین رنگ بندی ممکن را نیز دارد. ما در حالت کلی گرانیت ها را به سه رنگ اصلی سفید، مشکی و قرمز طبقه بندی می کنیم. البته رنگ های پرتقالی، کرم و … هم در گرانیت ها یافت می شود که مقدار و تنوع برش در آن ها به نسبت کمتر است. در زیر معادن اصلی گرانیت را معرفی می کنیم
سنگ سفید؛ معادن نهبندان، نطنز، تکاب، خرم دره، مروارید و …
سنگ مشکی؛ معادن نطنز، تویسرکان
سنگ قرمز؛ معدن گرانیت یزد
سنگ های کرم و پرتقالی؛ معدن نهبندان
بنابراین گرانیت ها تنوع رنگ بسیار کمی دارند و در بیشترین حالت ممکن در رنگ سفید و گل پنبه ای خرید و فروش می شوند. پس معروف ترین سنگ گرانیت را گل پنبه ای ها می دانیم و بیشترین مصرف ها آن ها دارند. سنگ گرانیت می تواند در تمامی کاربری های کف و پله مورد استفاده قرار گیرد و در تمامی شرایط جوی و آب و هوایی می تواند بهترین عملکرد و ماندگاری را داشته باشد.

 

سنگ چینی کریستال

سنگ های کریستال نیز در دسته سنگ های ساختمانی قرار دارند که ماهیت کریستال گونه داشته و در اصطلاح شاینی هستند. این سنگ ها بافتی کریستال گونه مشابه مرمریت ها هستند که میتوانند در ساختمان سازی مورد استفاده و اجرا قرار گیرند. سنگ کریستال یا همان سنگ های چینی بافت و ماهیت بلوری داشته و از همین رو سطح براق و بسیار ساب پذیری دارند. رنگ سنگ چینی کریستال سفید، طوسی، خاکستری و مشکی ابر و بادی خواهد بود. از سنگ چینی معمولا به عنوان کاربری پله و سنگ کف فرش استفاده خواهد شد.

 

جمع بندی

برای انتخاب رنگ سنگ در ساختمان، باید اول از هر چیزی مورد استفاده سنگ و کاربری آن مشخص شود. در بالا به آن اشاره داشتیم که هر جنس سنگ برای اجرا در محلی مناسب است. به طور مثال سنگ تراورتن برای نما و سنگ گرانیت را برای کف بهترین می دانیم. پس بهترین انتخاب ما بر اساس رنگ می تواند نسبت به جس سنگ مشخص شود. به این معنا که برای سنگ نما در بین رنگ های تراورتن به دنبال رنگ دلخواه بگردیم و پس از آن برای راه پله ها یا سنگ های کف فرش در بین دیگر جنس های سنگ به دنبال رنگ مد نظر باشیم.
از طرفی بودجه در نظر گرفته شده و توان مالی ماست که ما می تواند رنگ سنگ را مشخص سازد. در سنگ تراورتن رنگ های سفید همیشه گران ترین ها هستند و در سنگ گرانیت مشکی ها این چنین اند. پس قانون کلی بر اساس رنگ سنگ و قیمت آن وجود ندارد و این موضوع نیز دقیقا به جنس سنگ و معدن آن بستگی خواهد داشت.
امیدواریم که با بیان بسیار ساده و ابتدایی زمینه های رنگی هر سنگ طبیعی، شما را با ظاهر سنگ به خوبی آشنا کرده باشیم تا بتوانید برای ساختمان خود بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =