راهنمای خرید

برای راه پله سنگ بهتر است یا سرامیک؟

برای راه پله سنگ بهتر است یا سرامیک؟

برای پله سنگ بهتره یا سرامیک؟

 

شاید این سوال در حین ساخت و ساز برای تمامی ما پیش آمده باشد. این پرسش و این قیاس بین سنگ پله و سرامیک در سه زمان مطرح می شود.

1- از نظر قیمت تمام شده کدام مقرون به صرفه تر خواهند بود؟
2- با کدام متریال می توانیم طرح و رنگی که مد نظر داریم را تحویل بگیریم؟
3- دوام، مقاومت و استحکام هر یک چگونه است؟

 

مقایسه قیمت پله سنگی با پله سرامیکی

 

نمی توان به طور کامل و دقیق برای این موضوع مقایسه ای قرار داد چرا که بازه قیمتی سنگ ساختمانی و سرامیک پله می تواند بسیار گسترده باشد. در سنگ طبیعی معدن سنگ، رنگ سنگ و همچنین کیفیت و سورت سنگ می تواند عامل مشخص کننده ی قیمت باشد؛ در حالتی که برای پله های سرامیکی صرفاً کارخانه تولید کننده با توجه به نوع و کیفیت خاک تولیدی و ضخامت متریال می تواند تعیین کننده قیمت معرفی شده محصول باشد.
اگر بخواهیم جزئی تر به این موضوع نگاهی داشته باشیم، برای انتخاب سنگ پله اولین قدم، انتخاب رنگ سنگ می باشد که با جنس معدن سنگ رابطه مستقیم دارد. بنابراین مهمترین مشخصه قیمت گذاری برای یک پله ی سنگی می تواند رنگ و جنس سنگ تلقی گردد. اگر نیز بخواهیم به صورت کلی به این پرسش پاسخ دهیم می توان این گونه بیان داشت که در حالت معمولی و نرم کار قیمت پله سنگی از پله سرامیکی بیشتر است؛ که این امر می تواند استثنا نیز داشته باشد و چه بسا در مواردی، کیفیت پله سرامیکی آن چنان بالا باشد که از قیمت سنگ طبیعی پیشی بگیرد. اما در حالت کلی سنگ را از سرامیک گرانتر می دانیم.

 

برای پله سنگ بهتر است یا سرامیک

برای راه پله سنگ بهتر است یا سرامیک؟

 

مورد دوم رنگ محصول مدنظر ماست که تعیین کننده نهایی متریال و جنس محصول می شود. می دانیم که در کشور ایران معادن بسیار متعددی و متنوعی از سنگ مرمریت وجود دارد که تقریباً در هر طیف رنگی می توانیم سنگی را به عنوان مرمریت در بین آن ها بیابیم. به غیر از انواع سنگ های مرمریت، سنگ هایی مانند چینی یا کریستال و گرانیت نیز می توانند به عنوان سنگ پله مورد استفاده قرار گیرند. پس نمی توان گفت برای انتخاب پله سنگی با محدودیت رنگ مواجه هستیم اما از آن جایی که سرامیک محصولی است تولیدی و می توانیم آن را با هر نوع ترکیب رنگ جدیدی از نو بسازیم؛ سرامیک ها دارای تنوع بسیار بیشتری نسبت به سنگ طبیعی خواهند بود. در سنگ، ما محدودیت خواهیم داشت. چه بسا سنگی که جنس و کیفیت خوبی دارد (مانند سنگ گرانیت) از نظر ما زیبا نبوده و این می تواند محدودیت انتخاب، تلقی گردد. مثال دیگر؛ ما برای سنگ پله به دنبال رنگ های سفید هستیم. پله ها با رنگ سنگ سفید مرمریت یا چینی از قیمت های نسبتاً بالایی در قیاس با دیگر سنگ ها قرار دارند و شاید قیمت محصول، ما را از انتخاب آنچه می خواهیم باز دارد. اما در همین حال می توانیم با جنس سرامیک بهترین و روشن ترین پله را خریداری نماییم. پس در حالت کلی تنوع در بین پله های سرامیکی بسیار بالاتر بوده و دست شما عزیزان برای انتخاب بازتر خواهد بود.

 

بین سنگ و سرامیک کدام را برای راه پله انتخاب کنیم؟

 

مورد سوم دقیقاً مشابه مورد اول می باشد. نمی توان به طور قطعی دوام و ماندگاری این دو متریال را با یکدیگر قیاس داشت و می دانیم که ماندگاری یک محصول به جنس اولیه آن بستگی خواهد داشت. در حالت کلی می توانیم بگوییم که سنگ طبیعی دوام و کیفیت بالاتری نسبت به سرامیک های پله دارد و این موضوع را می توان در پله های سنگی که از سالیان گذشته به جای مانده است به وضوح دید. از طرفی برخی از کارخانجات تولید کاشی و سرامیک چنان کیفیت تولید و ضخامت های قابل توجهی را برای پله ها در نظر گرفته اند که می توانند به راحتی با سنگ طبیعی رقابت کنند.
مورد حائز اهمیت دیگر می تواند محل نصب پله تلقی گردد. می دانیم که پله ها در بیرون و داخل ساخت قرار خواهند گرفت و برای هر یک از آن ها شرایط کاملاً متفاوت خواهد بود. پله های سرامیکی عموماً لعاب براق داشته و لعاب براق به معنای سطح صاف و لیز می باشد. بنابراین انتخاب پله ی سرامیکی برای محیط بیرون را پیشنهاد نخواهیم کرد. اما برای داخل ساختمان و مکان هایی که مسقف باشند، محدودیت چندانی وجود نخواهد داشت و عموماً سلیقه شما عزیزان و همچنین میزان تردد روی پله ها می تواند منجر به انتخاب نهایی گردد.

 

مقایسه قیمت پله سنگی با پله سرامیکی

مقایسه قیمت پله سنگی با پله سرامیکی

 

جمع بندی

 

بین سنگ و سرامیک کدام را برای راه پله انتخاب کنیم؟

طبیعیست که اگر این وبلاگ توسط سایت کارخانه کاشی و سرامیک نوشته می شد توجهات را به سمت اجرای پله جلب می کرد و در حال حاضر که توسط تیم سنگ شناس و با تجربه نوشته می شود، انتخاب را سمت سنگ سوق می دهد. اما اگر بخواهیم بی طرف به این انتخاب نگاه کنیم باید بگوییم که از دیرباز تا کنون سنگ جزئی از زندگی ما بوده است. اجداد ما از سنگ طبیعی در تمام قسمت های ساختمان استفاده کرده اند و اکنون پس از گذشت حتی هزاران سال می توانیم آثار باقیمانده آن ها را شاهد باشیم؛ این در صورتیست که در خوشبینانه ترین حالت پله سرامیکی ده سال است که وارد بازار شده است و می تواند به عنوان جایگزین سنگ شناخته شود. از طرفی می دانیم که همیشه باید در جهت پیشرفت و تکنولوژی قدم برداشت و بنابراین باید به سرامیک پله بها داد اما وقتی به کارکرد و ماندگاری دو متریال نگاه می کنیم می بینیم که سنگ چندین درجه بهتر و مقاوم تر بوده و بنابراین رای خود را به سمت پیش فرض خود، یعنی سنگ طبیعی خواهیم برد. اگر هم بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم می گوییم که اجرای سرامیک برای راه پله محدودیت دارد. سرامیک پله را نمی توان تیشه ای، فلیم یا بوش همر کرد و می تواند برای تردد لیز باشد. حتی می توان گفت که سرامیک پله برای اجرا در بیرون ساختمان مناسب نیست و ممکن است بعد از چند سال لعاب آن دچار مشکل شود و سرامیک ترک بردارد. اما وقتی به سنگ پله نگاه می کنیم می بینیم که می توانیم نمونه فلیم، بوش همر، صیقلی و تیشه ای آن را داشته باشیم. می بینیم که پله پس از چندین سال هنوز هم کیفیت و ماندگاری خود را حفظ کرده است و همچنان در خدمت ماست؛ بنابراین باز هم در انتخاب بین این دو متریال به این نتیجه می رسیم که سنگ از سرامیک بهتر است.

 

در آخر اینکه انتخاب بین بهترین سنگ پله و بهترین سرامیک پله می تواند به عوامل متفاوتی بستگی داشته باشد که پیشنهاد می کنیم برای انتخاب هر چه بهتر و مطمئن تر با مشاوران ما در ایران سنگ تماس حاصل نموده و از تجربه و علم آن ها بهره گیرید. از طرفی ایران سنگ بر پایه سنگ ساختمانی بنا شده است و معمولاً نمی توانیم هیچ محصول و متریال دیگری را جایگزین سنگ بدانیم! اما برای انتخاب سنگ نیز باید دلایل موجه و قانع کننده ای داشته باشیم که به مرور زمان و تجربه آن ها را دریافته ایم. ما در ایران سنگ می دانیم که سنگ طبیعی حرف اول را در بین دیگر نمونه های مشابه کپی شده می زند اما با این وجود قصد داریم تا بتوانیم راهنمای خوب و مفیدی برای شما بزرگواران برای انتخاب بهترین ها باشیم.

برای راه پله سنگ بهتر است یا سرامیک؟

سنگ های از قدیم جز بهترین مصالح و متریال برای راه پله بوده اند. اما امروزه سرامیک ها نیز به آن اضافه شده اند. ولی اینکه کدام برای راه پله بهتر است بستگی به نوع استفاده شما دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + سیزده =