اطلاعات تخصصی

شوره سنگ چیست؟

شوره سنگ چیست؟

شوره سنگ چیست؟

 

سنگ ساختمانی به دلیل جنس و ماهیتی که دارد، دارای آهک بوده و این آهک موجود در دل سنگ می تواند در مواردی ایجاد شوره را به همراه داشته باشد. این گونه بیان می کنیم که هر سنگ نما می تواند پتانسیل شوره زدن را داشته باشد اما معدن سنگ موجب آن می شود که این درصد احتمالا زیاد و کم شود. از طرفی برخی از سنگ های تراورتن به هنگام شوره زدن مشکلی برایشان پیش نمی آید و می توانیم با شست و شویی ساده شوره ی آنها را برطرف کنیم. اما این شوره به هنگامی مشکل ساز می شود که سنگ را دچار خوردگی کنند و در سطح سنگ پوسته ایجاد کنند. در این هنگام پوسته پوسته شدن سنگ موجب جذب آب در آن ها می شود و یخزدگی در آن ها موجب ترک برداشتن و کم شدن طول عمر مفید سنگ خواهد شد. بنابراین اولین دلیل شوره زدن سنگ، معدن آن و کیفیت و جنس سنگ خواهد بود.

 

برای بسیاری سوال است که چرا سه سنگ مشابه هم قیمت های متفاوتی با یکدیگر دارند. جواب به همین موضوع مرتبط می شود و معدن سنگ و جنس آن تعیین کننده قیمت نهایی خواهد بود. به همین دلیل است که در بخش های مختلف سایت ایران سنگ به معدن سنگ، جنس و کیفیت هر یک اشاره شده تا بدانیم سنگ انتخابی خود را چگونه انتخاب می کنیم. به بیان دیگر اگر سه سنگ مشابه یکدیگر را کنار هم بگذاریم(به عنوان مثال سه سنگ تراورتن کرم روشن) و قیمت آن ها با یکدیگر بسیار متفاوت باشند، دلیل بر گران فروشی یا سواستفاده از مشتری نبوده و این اختلاف قیمت که در ظاهر اصلا مشخص نیست به جنس و کیفیت آن سنگ مرتبط می شود. در این سه سنگ کاملا مشابه هم می توانیم اختلاف قیمت های چشم گیری را شاهد باشیم که همگی بیان گر معدن آن و درصد خلوص کانی ها و آهک در سنگ می باشد. به همین دلیل است که برای تیم مشاوره ایران سنگ، شهر محل پروژه و آب و هوا بسیار حائز اهمیت بوده و این تیم با تجربه می داند که هر سنگ تراورتن برای هر شهر کشور مناسب اجرا نخواهد بود. شرجی هوا و بارندگی های مکرر عامل اصلی شوره زدن در سنگ های ضعیف و بی کیفیت خواهد بود.

مورد دوم این است که در مواردی علت شوره زدن سنگ، جنس بد سنگ نیست و ملات و شن استفاده شده در اصطلاح شسته نشده بوده و همچنین املاح موجود در آب چاه ها نیز می تواند در سطح سنگ ایجاد شوره کنند. بنابراین در ایران سنگ علت شوره زدن سنگ را می توانیم خود سنگ یا ملات و آب استفاده شده برای اجرای آن در نظر بگیریم. حال اگر جنس سنگ خوب و مقاوم باشد، این شوره یا سفیدک ایجاد شده روی سنگ با شست و شویی راحت از بین می رود و مشکلی برای سنگ ایجاد نمی کند. اما اگر سنگ جنس خوب نبوده و کیفیت خوبی نداشته باشد این سفیدک می تواند به مرور زمان مجدداً شکل گیرد و موجب خرده شدن سطح سنگ و از بین رفتن ساب و صیقل آن گردد. پس در هر صورت پیشنهاد می شود که سنگ خوب با متریال خوب و مطمئن اجرا گردد.

 

شوره سنگ چیست؟

روش از بین بردن شوره سنگ

 

– ارزانترین و سریعتر روش ممکن برای از بین بردن سفیدک روی سنگ، شستن سطح سنگ با آب می باشد. با گرفتن آب بر روی سنگ ترجیحاً با واتر جت یا فشار بالا می توانیم این شوره ایجاد شده را از بین ببریم. این روش در صورتی جواب گو خواهد بود که شوره از بین برود و سنگ دارای جنس و کیفیت ایده آلی باشد. همچنین استفاده از گونی نخی یا فرچه های نرم هم می توانند گزینه های خوبی برای از بین بردن شوره سنگ معرفی گردند. اگر شوره به تازگی ایجاد شده باشد و به دل سنگ نفوذ نکرده باشد به راحتی می توانیم با استفاده از جارو یا برس های متنوع این سفیدک های سطحی را برطرف نماییم. چرا که در مواردی اگر از ملات مرغوب استفاده نشده باشد، شست و شوی سنگ بی فایده بوده و بعد از هر بار شستن، سنگ مجددا شوره می بنند. بنابراین استفاده از گونی نخی و مواردی از این قبیل می تواند راحت تر و مطمئن تر باشد.

 

– روش دوم استفاده از مواد کلینر یا شوره بر می باشد. این روش به هنگامی کار ساز است که با شستن، سنگ مجدداً شوره بزند و در این هنگام تنها راه استفاده از شوره بر ها می باشد. نکته: مواد شوره بر سنگ دارای خاصیت اسیدی بوده و همین امر موجب از بین رفتن شوره ها می شود. بنابراین بعد از اجرای آن ها روی سنگ سطح سنگ باید حتما با آب شسته شود و گرنه موجب از بین رفتن ساب و صیقل روی سنگ خواهد شد. موضوع مهم این است که این مواد شوره بر از شوره زدن سنگ طی چند روز متوالی جلوگیری می کنند. یعنی اگر سنگ را با آب شستیم و مجدد شوره بست باشد از شوره بر یا کلینر استفاده کنیم. سوالی که پیش می آید این است که وقتی شوره بر را با آب می شوییم سنگ شوره نمی زند؟ جواب خیر است؛ خاصیت شوره بر ها این است که تا چندین روز از شوره مجدد جلوگیری خواهند کرد.

 

– روش آخر نیز می تواند استفاده از مواد رزینی برای جلوگیری از شوره سنگ باشد. رزین سنگ یا محلول نانو سنگ هر دو می توانند از شوره زدن سنگ جلوگیری کنند. این استفاده از رزین می تواند پس از روش اول یعنی شست و شوی با آب و یا روش دوم یعنی استفاده از شوره برها باشد که هر دو می توانند از ایجاد سفیدک یا شوره روی سنگ جلوگیری کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 7 =