اطلاعات تخصصی

استفاده از سنگ تراورتن برای راه پله

استفاده از سنگ تراورتن برای راه پله

استفاده از سنگ تراورتن برای پله

سنگ تراورتن یکی از چند جنس سنگ طبیعی به حساب می آید که بیشترین تنوع معدن در جهان را کشور ایران دارد. پس ما تقریبا هر مدل و هر رنگ از این سنگ را می توانیم در کشور داشته باشیم و برای کاربری های گوناگون از آن استفاده کنیم. اما با توجه به این موضوع که می دانیم هر سنگ ساختمانی برای کاربری مخصوص به خود مناسب است، برای تراورتن ها نیز همین موضوع صدق کرده و دیوار نمای خارجی را بهترین و مناسب ترین محل اجرای این مدل سنگ تلقی می کنیم. اما در مواردی شاهد آن هستیم که مشتری درخواست سنگ تراورتن برای پله دارد. بنابراین برآن شدیم تا وبلاگ زیر را نوشته و شما عزیزان را با مزایا و معایت این انتخاب آشنا کنیم. انتخاب هر متریال برای هر بخش از ساختمان نکات منفی و مثبتی به همراه داشته و به هنگامی که ویژگی و نکات مثبت بیش از منفی ها باشد، کار به درستی و رو به اصول انجام گرفته است. پس در ادامه مطلب به بررسی ویژگی ها و مزایا و معایب تراورتن در پله می پردازیم و در پایان نیز جمع بندی بر این خواهد بود که آیا این انتخاب درست است یا اشتباه.

 

استفاده از سنگ تراورتن در پله

 

مزایای استفاده از سنگ تراورتن به عنوان سنگ پله

 

– تنوع رنگ بالا

می دانیم که کشور ایران بیشترین تنوع سنگ در جنس تراورتن را داراست. پس تقریبا در هر رنگ و شکلی می توانیم سنگ تراورتنی را تهیه کنیم. زیاد بودن معادن سنگ و سورت بندی های متنوع در سنگ نیز می تواند این امر را پر رنگ تر سازد و بنابراین برای راه پله می توانیم از تمامی سنگ های ممکن در سنگ ها استفاده کنیم. به طور مثال اگر بخواهیم سنگ تراورتن پله سفید یا کرم کار کنیم، در بین مرمریت ها یکی دو گزینه انتخابی بیشتر نداریم اما در تراورتن ها بیش از ده معدن سنگ است که می توانیم از آن ها بهره مند شویم. بنابراین تنوع رنگ بندی در تراورتن ها بیشتر بوده و این موضوع موجب آن می شود که برای انتخاب رنگ سنگ پله دستمان باز تر از قبل باشد.

– زیبایی منحصر به فرد

سنگ تراورتن یکی از زیباترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. این سنگ می تواند در انواع موجدار و بی موج به عنوان سنگ پله فرآوری شود و به یکی از بهترین ها تبدیل شود. در بیشتر موارد سنگ های گرانیت و مرمریت را در راه پله ها می بینیم و از همین رو اجرای سنگ تراورتن در راه پله می تواند جذابیت ساختمان را چندین برابر سازد. تراورتن های بی موج و موج دار می توانند در ضخامت های متفاوت به عنوان سنگ پله اجرا شوند و کار بسیار خاص و بسیار شیک را به ارمغان آورند. به بیان ساده تر در برخی ساختمان ها خاص بودن ازهر چیز دیگری مهم تر است و استفاده از پله تراورتن نیز می تواند این موضوع را تا چند برابر پر رنگ تر سازد.

– تنوع در فرآوری
سنگ تراورتن می تواند به اشکال گوناگون در پله استفاده شود. تراورتن صیقلی و پولیش خورده، تراورتن چرمی و تراورتن سفر ساب می تواند از معروف ترین آن ها باشند. در دیگر جنس های سنگ پله شاهد اجرای آن ها به صورت صیقلی هستیم اما در تراورتن های پله دستمان باز تر است. سنگ تراورتن صیقلی پله به صورت سنگی سابیده و براق به چشم می خورد که سطح آن رزین شده و کاملا پولیش خورده است؛ این سنگ دقیقا همانند سنگ های پلاک نما هستند و گویی سنگ نما را به عنوان سنگ پله اما با ضخامتی بیشتر کار کرده ایم.
سنگ تراورتن چرمی پله به سنگی گفته می شود که خلل و فرج درون آن پر نشده و سنگ هنو حالت طبیعی و منحصر به فرد خود را دارد. در این نوع فرآوری سنگ حالت چرمی داشته و سطح آن مابین صیقلی و سفر ساب تلقی می شود. استفاده از سنگ پله چرمی تراورتن در کاربری های خاص بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از زیباترین انواع پله به شمار می رود.
سنگ تراورتن صفر ساب پله نیز به عنوان یکی از خاص ترین انواع سنگ ها در کاربری های محدود شناخته می شود. در این نوع سنگ پله، سنگ خامی را می بینیم که تنها برش خورده و ساب اولیه یا کالیبر روی آن اعمال شده است. بنابراین سنگ را به طبیعی ترین حالت خود می بیینم. در تراورتن صفر ساب سنگ پر از خلل و فرج بوده و سطح آن تنها کمی صاف شده است.

 

استفاده از سنگ تراورتن در راه پله

معایب استفاده از سنگ تراورتن به عنوان سنگ پله

 

– قیمت بسیار بالا
سنگ پله تراورتن نسبت به تمامی سنگ های پله دیگر قیمت بالاتری دارد. به عنوان مثال پله تراورتن سفید نسبت به پله مرمریت سفید قیمتی پنج برابری داشته و از همین رو در کاربری ها و فضاهای خاص و لاکچری استفاده و اجرا می شود. در پله های تراورتن کرم نیز شاهد قیمت های دو سه برابری نسبت به مرمریت ها هستیم و در کل پله تراورتن را گران ترین نوع پله پس از مرمر می دانیم.

– مقاومت و ماندگاری نسبتا پایین
می دانیم که سنگ تراورتن بهترین و ماندگار ترین سنگ برای نمای ساختمان محسوب می شود. حال اگر همین تراورتن در کف و به عنوان سنگ پله اجرا شود نمی تواند ماندگاری و دوام بالایی داشته باشد؛ چرا که تراورتن مقاومت فشاری و سایشی بالایی نداشته و برای کاربری های بدنه مناسب تر است. به بیان ساده تر سنگ تراورتن به دلیل تخلخلی که دارد بهتر است در فضاهایی که تردد روی آن صورت می گیرد اجرا نشود.

– کمیاب بودن سنگ
در بازار ایران سنگ های گرانیت، مرمریت و مرمر به عنوان سنگ پله شناخته می شوند. بنابراین اگر انتخاب سنگ تراورتن را برای پله داشته باشیم باید بیش از هر سنگ دیگری به دنبال آن بگردیم. معمولا کارخانجات سنگبری بسیار کمی تولید پله های تراورتن را داشته و از همین رو قیمت های بسیار بالا را نیز به دلیل نبود رقابت در آن ها شاهد هستیم.

 

سنگ تراورتن در پله

جمع بندی

از سنگ تراورتن به عنوان سنگ پله استفاده کنیم؟

پاسخ ما در ایران سنگ: خیر است. اگر بحث هزینه و قیمت سنگ را نیز کنار بگذاریم، سنگ تراورتن به دلیل جنس و ماهیتی که دارد نمی تواند در کاربری کف ماندگاری و دوام بالایی داشته باشد. یعنی اگر بهترین سنگ تراورتن با بهترین ضخامت را نیز اجرا کنیم نمی توانیم آن را برای همیشه پله ای سالم و محکم تلقی کنیم. از طرفی امروزه با توجه به قدرت خرید و هزینه های ساخت و ساز در بیشتر موارد نمی توان هزینه را نادیده گرفت و به همین دلیل است که قیمت های بسیار بالای سنگ های پله تراورتن ما را از انتخاب آن ها باز می دارند.
اما اگر از عهده پرداخت هزینه این سنگ بر می آیید، باید گفت که سنگ های تراورتن سفید و کرم می توانند یکی از فوق العاده ترین و جذاب ترین سنگ های پله نامیده شوند. مدل های موج دار پله های تراورتن می توانند هر شخصی را وادار به دیدن از خود کرده و راه پله های بسیار زیبا و لاکچری را خلق سازند.

آیا از سنگ تراورتن در پله استفاده کنیم؟

پاسخ ما به این سوال خیر می باشد. سنگ تراورتن به خاطر وجود سوراخ (تخلخل) در سطح خود از استحکام بالایی برخوردار نیست. اگر حتما از سنگ تراورتن می خواهید استفاده کنید باید آن را به طور سفارشی در ضخامت های 4 و 5 سانتیمتر تهیه و استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =