راهنمای خرید

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی در ساختمان سازی

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی در ساختمان سازی

در این وبلاگ از ایران سنگ تصمیم داریم که تفاوت و شباهت های بین سنگ مصنوعی و طبیعی را بیان کرده و در نهایت نیز بتوانیم بهترین هر یک را برای ساختمان سازی انتخاب کنیم. می دانیم که هر یک معایب و مزایایی دارند که با توجه به شهر پروژه و بودجه برای سرمایه گذاری می توانیم مناسب ترین را انتخاب کنیم.

 

سنگ طبیعی

به سنگ هایی که به صورت مستقیم از دل زمین استخراج شده و تنها فرآوری هایی همچون برش و ساب روی آن ها اعمال می شود، سنگ طبیعی یا سنگ ساختمانی گفته می شود. البته سنگ های طبیعی دنیای متفاوت و مربوط به خود را دارند و در مواردی شاهد اضافه کردن متریال هایی جهت دوام بیشتر به سنگ هستیم اما در کل آن سنگ طبیعی نامیده و تلقی می شود. از مهم ترین سنگ های طبیعی که بر اساس جنس طبقه بندی می شوند می توانیم به تراورتن، مرمریت، سنگ گرانیت، مرمر، لایمستون و چینی کریستال ها اشاره کنیم. هر یک از سنگ های نام برده شده در بالا برای موارد مربوط به خود می توانند بهترین گزینه تلقی شوند و اگر در مکان نامناسب قرار گیرند، بدترین کارایی را خواهند داشت. به طور مثال سنگ تراورتن که برای نما مناسب است نباید به عنوان سنگ پله استفاده شود.

 

سنگ مصنوعی

به دسته سنگ هایی گفته می شود که می توانند ازترکیب مواد و متریال هایی همچون مواد پلیمری، پلیمرپلاست، پودرهای پگمنت و پودر های سنگی بدست آیند. تقریبا صد ها مدل سنگ مصنوعی در بازار ایران و جهان وجود دارد که هر یک کیفیت و دوام متفاوتی با دیگری دارند و به بیان بسیار ساده نوع تولید و هزینه های انجام گرفته روی سنگ می تواند مشخص کننده ماندگاری آن باشد. بنابراین سنگ مصنوعی می تواند از سنگ طبیعی پودر شده تولید شود که شباهت بسیار زیادی به آن داشته باشد اما، کیفیت و ماندگاری این دو سنگ هیچ گاه با یکدیگر شباهت نخواهند داشت.

 

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی

 

کاربری سنگ طبیعی

تقریبا در تمامی مراحل ساخت و ساز می توانیم از سنگ طبیعی بهره مند شویم. سنگ تراورتن که برای نمای بیرونی مناسب است می تواند در هر شهر کشور با هر آب و هوایی اجرا شده و به صورت همشگی روی نما خودنمایی کند. سنگ های گرانیت، مرمریت و سنگ چینی کریستال ها از جمله سنگ هایی هستند که در فضاهای داخلی و دکوراسیون ها مورد استفاده و اجرا قرار می گیرند. سنگ پله، سنگ کف و سنگ های بدنه های داخلی می توانند از هر سه جنس نام برده شده کار شوند و بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. در بین سنگ های نامید شده ما در ایران سنگ، گرانیت را بهترین و ماندگار ترین می دانیم. پس از آن چینی و مرمریت نیز می توانند اجرا شوند.
بنابراین سنگ طبیعی در همه حالات و جنس های خود اگر به درستی اجرا شود می تواند به صورت همیشگی و ماندگار در ساختمان خودنمایی کند. بخش داخلی و بخش خارجی یک ساختمان می تواند تماما با سنگ های متفاوت اجرا شود و زیبایی و ماندگاری را همراه با هم داشت.

 

کاربری سنگ مصنوعی

حقیقت امر این است که ما به هیچ عنوان اجرای سنگ مصنوعی را در بیرون ساختمان توصیه نمی کنیم. تولیدکنندگان سنگ مصنوعی بسیاری را در کشور داریم که مدعی هستند می توانیم از سنگ مصنوعی نیز در فضاهای باز و کاربری های بیرون استفاده کنیم اما ایران سنگ این موضوع را تایید نمی کند. دلیل هم این است که ما هیچ گاه خانه ای را ندیده ایم که سنگ مصنوعی را به طور مثال 5 سال پیش کار کرده باشد و مشکلی پیش نیامده باشد. به زبان ساده تر ما نمی توانیم مطمئن باشیم که صحبت های تضمین کیفیت و ثبات رنگ برای سنگ مصنوعی درست باشد چرا که تا به امروز امتحان خود را به خوبی پس نداده است. اما بالعکس، ما می توانیم از انواع سنگ های مصنوعی در تمامی کاربری های داخلی استفاده کنیم. سنگ راه پله، بدنه های داخلی مانند دیوار پارکینگ و دیوارهای انبار و پیلوت می توانند بهترین مکان برای اجرای مصنوعی ها باشند. بنابراین بهره مندی از سنگ های مصنوعی را تنها به فضای داخلی منزل و محیط های مسقف محدود می دانیم.

 

تفاوت سنگ مصنوعی و طبیعی

 

مزایا و معایب سنگ طبیعی در ساختمان سازی

 

نکات مثبت

– دوام و ماندگاری همیشگی
– سنگ طبیعی همیشه جلوه ای از دل طبیعت بوده که می تواند هر فضایی را مغلوب جذابیت خود سازد.
– امکان اجرا در محیط بیرون و محیط داخل
– تنوع بسیار زیاد در جنس، رنگ و نوع فرآوری سنگ
– تقریبا با سنگ های گرانیت، مرمریت و تراورتن می توانیم تمامی بخش های ساخت و ساز را تکمیل کنیم.
– ثبات رنگ
– مقاومت فشاری و مقاومت سایشی بالا

 

نکات منفی

– سنگ طبیعی در حالت کلی نسبت به سنگ مصنوعی گران تر است.
– محدودیت اجرایی از نظر ابعاد و رنگبندی را در سنگ طبیعی خواهیم داشت.

 

تفاوت بین سنگ مصنوعی و طبیعی چیست؟

 

مزایا و معایب سنگ مصنوعی در ساختمان سازی

 

نکات مثبت

– دوام و ماندگاری بالا در دکوراسیون داخلی
– تنوع رنگ و تنوع طرح بسیار زیاد
– امکان تولید طرح و رنگ های جدید همراه با دکوراسیون های داخلی نو و تولید هر روزه آن ها
– قیمت بسیار مناسب و پایین تر نسبت به سنگ طبیعی
– امکان ارسال و نصب در هر متراژ کم و زیاد
– امکان سفارش سازی در ابعاد، طرح، رنگ و ضخامت سنگ
– وزن سبک تر نسبت به سنگ طبیعی

 

نکات منفی

– از سنگ مصنوعی نمی توان در نمای ساختمان بهره مند شد.
– سنگ پله مصنوعی را چندان مناسب فضاهایی با رفت و آمد زیاد نمی دانیم.
– انرژی و جذابیت سنگ طبیعی را نخواهند داشت.

 

سنگ طبیعی و مصنوعی چه تفاوت دارند؟

 

جمع بندی

برای منزل شخصی ام، سنگ مصنوعی کار کنم یا طبیعی؟

ما در اصفهان هستیم؛ پس از آن جایی که می دانیم سنگ اصفهان قطب مصالح ساختمانی در ایران است، دور از ذهن نیست که ما در هر شرایطی سنگ طبیعی را نسبت به مصنوعی ها ارجحیت دهیم. یعنی نویسنده این وبلاگ ایران سنگ تحت تاثیر فضای کاری سنگ طبیعی قرار دارد اما تمامی تلاش ما این است که مزایا و معایب هر یک را عین واقعیت بیان کنیم.
می دانیم که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین سنگ شود. سنگ طبیعی از هزاران سال پیش تا به کنون در آثار و ساختمان های تاریخی کشورمان استفاده شده و دوام و ماندگاری آن را به چشم دیده ایم. از طرفی، زیبایی خارق العاده و طبیعی که هر سنگ متناسب با جنس و معدنی که دارد خود به تنهایی می تواند این دلیل را محکم تر سازد. همچنین هیچ گاه نمی توانیم سنگ طبیعی را با هیچ متریال دیگری مقایسه کنیم.
اما در مواردی که با توجه به قیمت سنگ طبیعی و توان خریدی که داریم بالاجبار به سراغ مصنوعی ها می رویم، باید بهترین نوع آن را انتخاب کنیم. در واقع پیشنهاد ما این است که اگر با توجه به محدودیت مالی قصد اجرای سنگ مصنوعی داریم تا حد امکان فضای داخلی خانه را مصنوعی کار کنیم. چرا که با توجه به هزینه های بنایی و متریال و ساخت و ساز، اجرای محصول ضعیف اصلا منطقی نبوده و در صورت خراب شدن با دوباره کاری مواجه خواهیم بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − یک =