راهنمای خرید

انواع سنگ های ساختمانی متداول و کاربرد آن ها

انواع سنگ های ساختمانی متداول و کاربرد آن ها

انواع سنگ های ساختمانی متداول و کاربرد آن ها

 

در ایران سنگ با دنیای بسیار وسیع سنگ های ساختمانی آشنا می شویم که می توانیم نوع، جنس، رنگ و کارایی هر یک از آن ها را یاد بگیریم. ما در کشوری زندگی می کنیم که معادن سنگ بسیاری داشته و به همین جهت از نظر تنوع در سنگ و رنگ رتبه اول جهانی را از آن خود کرده ایم. مسلما در یک وبلاگ نمی توان تمامی سنگ های ساختمانی را معرفی کرد اما در این متن تصمیم داریم تا شما عزیزان را با نام ها و جنس های اصلی سنگ ها آشنا کنیم و در نتیجه کار بدانیم که کدام سنگ برای چه نوع کاربری مناسب است. ما به طور کلی سنگ ها را به چند دسته بندی اصلی تقسیم خواهیم کرد.

 

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در دسته سنگ های رسوبی آهکی قرار دارد که به عنوان بهترین و ماندگاری ترین سنگ برای نما معرفی می شود. از نظر ظاهری سنگ تراورتن را همراه با حفره هایی می بینیم که وجود این خلل و فرج در دل سنگ است که جنس تراورتن را مشخص می کند.

چرا تراورتن بهترین سنگ برای نما محسوب می شود؟ تخلخل در دل سنگ موجب چسبندگی هر چه بیشتر ملات سیمان با سنگ شده و بنابراین در طولانی مدت سنگ کنده نمی شود. همچنین این حفره ها امکان انبساط و انقباض در سنگ را به وجود آورده که موجب می شود سنگ در شرایط آب و هوایی مختلف دوام کافی را از خود نشان دهد. سنگ تراورتن در برابر سرما و یخبندان مقاوم بوده و از همین رو به عنوان بهترین سنگ نما شناخته می شود.

رنگ بندی در تراورتن ها به سه شکل اصلی وجود دارد: سنگ سفید، شکلاتی و کرم از دسته های کلی رنگی این نوع سنگ به حساب آمده که می توانیم بر اساس طرح و سلیقه آن را انتخاب کنیم. اگر بخواهیم به طور کلی تر به این موضوع و تشریح تراورتن ها نگاهی داشته باشیم می توانیم بگوییم که تراورتن های نما می توانند تقریبا در تمامی رنگ های کرم، شکلاتی و سفید بهترین در نوع خود باشند و بر اساس بودجه در نظر گرفته شده می توانیم در بین آن ها بهترین انتخاب را داشته باشیم.

قیمت سنگ تراورتن به دو عامل مهم بستگی دارد. اول این که در تراورتن ها هر چقدر رنگ سنگ روشن تر شود، قیمت آن نیز افزایش خواهد داشت. بنابراین ترارتن های سفید گران ترین و شکلاتی ها ارزان ترین به حساب می آیند. موضوع دیگر که حائز اهمیت است معدن سنگ و جنس و کیفیت آن خواهد بود. پس از رنگ، معدن سنگ که گویای کیفیت و جنس خوب و بد آن است می تواند قیمت دقیق تر سنگ را مشخص سازد.

 

انواع سنگ های ساختمانی متداول و کاربرد آن

 

سنگ مرمریت

سنگ های مرمریت نسبت به تراورتن ها از تراکم بالاتری برخوردار هستند و به همین دلیل است که در آن ها هیچ حفره و تخلخلی را نخواهیم دید. مرمریت ها جذب آب پایینی داشته و بنابراین یکی از موارد انتخابی برای کاربری های داخلی به شمار می روند. سنگ مرمریت برای نما خوب نیست اما می توانیم به عنوان سنگ پله، سنگ بدنه های داخلی و سنگ های کف از آن استفاده کنیم. در کشورمان سنگ های مرمریت به دو دسته کلی تقسیم می شوند: مرمریت روشن و مرمریت مشکی

قیمت گذاری در مرمریت ها به معدن سنگ و همچنین سورت آن ها بستگی خواهد داشت. مرمریت های کشور ما بسیار متنوع هستند و هر معدن سنگ بسته به کیفیت و رنگی که دارد، دارای قیمت منحصر به فرد خود می باشد. بنابراین اولین مورد برای قیمت مرمریت معدن و دومین مورد سورت و درجه بندی سنگ تلقی خواهد شد.

اصلی ترین کاربری مرمریت ها در فضاهای داخلی و فضاهای مسقف خواهد بود. بنابراین ما در ایران سنگ مرمریت ها را جدای از جنس و کیفیتی که دارند، برای نمای خارجی پیشنهاد نمی کنیم و اصلی ترین کاربری آن ها را سنگ های دیوار داخلی و کف فرش های داخلی می دانیم.

 

سنگ چینی

سنگ چینی که با نام سنگ کریستال نیز شناخته می شود یکی دیگر از انواع سنگ های ساختمانی به شمار می رود که می تواند عنوان محکم ترین سنگ را نیز از آن خود سازد. سنگ های چینی ماهیت کریستال و شاین گونه ای داشته که می توانند در انواع کاربری های داخلی و خارجی مورد استفاده و اجرا قرار گیرند. اصلی ترین کاربری سنگ کریستال در دنیای ساختمان سازی، کف فرش محوطه های بیرونی و مکان های پر تردد خواهد بود. از نظر ظاهری سنگ های چینی و کریستال طیف رنگی خاکستری رو به سفید داشته و همانند مرمریت ها بدون هیچ گونه حفره و خلل و فرج دیده می شوند. بنابراین پیشنهاد اجرای سنگ چینی برای نما را نخواهیم داشت، در صورتی که این سنگ می تواند یکی از زیباترین و فوق العاده ترین سنگ ها برای کاربری های داخلی به شمار آید.

سنگ بدنه پارکینگ، راه پله، دیوار های داخلی، کف فرش های داخلی و خارجی بهترین مکان برای اجرای سنگ های چینی و کریستال به شمار می روند.

از نظر قیمت گذاری نیز می توان این گونه بیان داشت که در سنگ های چینی جدای از معدن سنگ، هر چقدر رنگ رو به سفیدی و روشنی برود، سنگ یکدست تر و تمیز تر خواهد بود.

 

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت در دسته بندی سنگ های آذرین قرار داشته که به عنوان مقاوم ترین و محکم ترین سنگ ساختمانی شناخته می شود. جنس فوق العاده متراکم این سنگ موجب آن می شود که جذب آب فوق العاده پایینی داشته و از همین رو در برابر سرما و یخ زدگی مقاومت بی نظیری داشته باشد. سنگ گرانیت از نظر مقاومت سایشی و فشاری رتبه بسیار خوبی داشته و از همین رو می توانیم آن را به عنوان ماندگاری ترین سنگ پله، بدنه و کف معرفی کنیم. سنگ های گرانیت به دو دسته کلی مشکی و سفید تقسیم می شوند و بر اساس معدن و درجه بندی قیمت آن ها نیز معرفی خواهد شود.

از نظر شکل ظاهر، این سنگ مشابه کریستال یا مرمریت هاست؛ به این معنا که هیچ خلل و فرجی نداشته و همین موضوع موجب استحکام بالای این سنگ می شود. سنگ گرانیت می تواند در تمامی شرایط آب و هوایی سردسیر و گرمسیر اجرا شود و ماندگاری بالایی از خود نشان دهد.

 

انواع سنگ های ساختمانی متداول و کاربرد ان

 

سنگ ترامیت

سنگ های ترامیت یا لایم استون ها به عنوان جوان ترین سنگ های طبیعی شناخته می شوند. در واقع این سنگ از لایه رویی سطح زمین استخراج می شوند و بنابراین درصد آهک بالایی داشته و زمینه رنگی سفید و گچی طور آن هاست که آن ها را از دیگر سنگ ها متمایز کرده است. سنگ لایمستون در بازار ایران مشتریان خاص خود را داشته و به صورت محدود می تواند در نماهای خارجی اجرا شود. شرط اجرا در ترامیت ها نانو شدن پس از نصب است که جذ آب در آن ها را بر طرف سازد.

قیمت سنگ لایم استون نسبت به سنگ های تراورتن بسیار پایین تر است. در واقع با وجود رنگ سفیدی که این مدل سنگ دارد می توان قیمت آن را کمتر از نصف یک تراورتن سفید تلقی کرد. سنگ ترامیت می تواند در بدنه های داخلی بدون هیچ ایرادی اجرا شود و از نظر رنگی کاملا یکدست و یکنواخت خواهد بود.

 

سنگ مرمر

سنگ مرمر یکی از زیباترین و خاص ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. مرمر تنها سنگ طبیعی ست که قابلیت عبور نور داشته و به قدری تراکم در آن ها بالاست که جذب آب نزدیک به صفر را در آن ها شاهد هستیم. کاربرد سنگ های مرمر با توجه به قیمت بالای آن ها در بازار ایران معمولا به داخل منزل محدود شده و بیشتر در فرآوری اسلب و سنگ کف فرش مرمر ها را شاهد هستیم. سنگ مرمر ایران از نظر تعداد معدن و کارخانه سنگبری که آن را فرآوری کند محدودیت داشته و بنابراین از قیمت بالا و تقریبا انحصاری برخوردار است. اگر به دنبال سنگ بسیار خاص و لاکچری هستید، بدون شک مرمر می تواند بهترین گزینه انتخابی شما تلقی شود.

 

سنگ تراانیکس

این مدل سنگ در واقع جنس بین تراورتن و مرمر تلقی می شود. سنگ تراانیکس را اگر ببینیم، همزمان دو سنگ تراورتن و مرمر را در کنار یکدیگر خواهیم داشت؛ به این صورت که بخش عمده سنگ تراورتن بوده و دارای تخلخل است و در بخش هایی از سنگ شاهد رگه ها و لکه های مرمری هستیم که حتی قابلیت عبور نور را خواهند داشت. در کشورمان تولید و فرآوری سنگ های انیکس و تراانیکس معمولا محدود و کم است. کاربری اصلی این مدل سنگ میز بیشتر در داخل منزل و دکوراسیون داخلی خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 2 =