اطلاعات تخصصی

تفاوت سنگ تراورتن و مرمریت

تفاوت سنگ تراورتن و مرمریت

تفاوت سنگ تراورتن و مرمریت چیست؟

 

این سوالیست که بیش از همه از مشاوران ایران سنگ پرسیده می شود. در وهله ی اول تفاوت این دو سنگ و در مرحله بعد اجرای آن هاست که می تواند سوال هایی را در پی داشته باشد. در این وبلاگ از سایت مرجع ایران سنگ به تفاوت سنگ تراورتن و مرمریت خواهیم پرداخت و موارد استفاده و اجرای هر یک از آن ها را با یگدیکر مرور خواهیم کرد.

 

شباهت: هر دو سنگ آهکی رسوبی هستند. از نظر لایه های زمین شناسی مرمریت ها به سطح رویی زمین نزدیک تر بوده و بنابراین از وزن و تراکم بالاتری برخوردار هستند. هر دو سنگ طبیعی هستند و می توانیم در ساختمان سازی با خیالی آسوده از آن ها استفاده کنیم. تقریبا تمامی ابعاد و ضخامت های برش در سنگ های جنس تراورتن و مرمریت یکی بوده و به همین موجب است که آن ها را می توانند به جای دیگری نیز معرفی نمایند. اما در هر صورت می دانیم که هر سنگ طبیعی برای کاربری خاص و منحصر به فرد خود مناسب است و بهترین سنگ در موقعیت نا مناسب می تواند بدترین سنگ تلقی شود.
تفاوت ها: مهم ترین فرق سنگ تراورتن و مرمریت در شکل ظاهری آن هاست. سنگ تراورتن تخلخل دارد؛ یعنی دارای حفره ها و خلل و فرج هاییست که در دل سنگ به وضوح دیده می شوند و در مقابل مرمریت ها هیچ گونه حفره و تخلخلی ندارند. پس سنگ مرمریت نسبت به سنگ تراورتن متراکم تر و به تبع آن سنگین تر نیز خواهد بود.

* دومین تفاوت اصلی بین این دو جنس سنگ تنوع در آن ها می باشد. سنگ های تراورتن دارای تنوع بسیار بیشتر و انواع سورت های گسترده تر هستند و همین موضوع آن ها را بسیار خاص و حائز اهمیت کرده است.

* سومین تفاوت می تواند تلفیقی از شکل ظاهری و فیزیکی سنگ باشد. سنگ مرمریت به دلیل نداشتن خلل و فرج رزین نشده و بنابراین نوع فرآوری و برش این دو سنگ نیز با هم متفاوت خواهد بود.

* و در آخر نوع کاربری و مورد استفاده آن هاست که با دیگری متفاوت است. در ادامه به توضیح مفصل این موضوع می پردازیم.

 

تفاوت سنگ مرمریت و تراروتن

 

سنگ تراورتن در کجا استفاده می شود؟

 

سنگ تراورتن که در اصل با نام سنگ نما نیز شناخته می شود بدون شک بهترین گزینه برای سنگ نمای ساختمان محسوب می شود. این جنس سنگ به دلیل وجود حفره در دل خود می تواند شرایط ایده آل برای نصب روی نمای بیرونی ساخت را فراهم سازد. وجود خلل و فرج در سنگ می تواند موجب چسبندگی هر چه بیشتر سنگ با ملات سیمان گشته و سنگ را ماندگار تر روی نما نگه دارد. از طرفی حفره در سنگ موجب انقباض و انبساط در سنگ شده و همین امر می تواند سنگ را در برابر سرمای زمستان شهر های سردسیر مقاوم سازد. جذب آب در تراورتن ها به شدت پایین بوده و این موضوع نیز می تواند در ماندگاری سنگ روی نما تاثیر به سزایی داشته باشد.
نقطه مقابل سنگ تراورتن برای نما می تواند اجرای آن در کف و اجرا به عنوان سنگ پله باشد. سنگ تراورتن هر چقدر که برای نما مناسب است می تواند برای اجرا در کف ساختمان اشتباه باشد. تراورتن در اصطلاح عامیانه پا خور نبوده و نمی تواند ضربات و ترددها را تحمل کند. پس در کمترین جای ممکن می بینیم که از سنگ تراورتن به عنوان سنگ کف فرش یا سنگ پله استفاده شده است.

 

سنگ مرمریت در کجا استفاده می شود؟

 

مرمریت ها دقیقا برعکس تراورتن ها هستند یعنی نباید از آن ها به عنوان سنگ نما استفاده کرد. (در صورت اجرا باید حتما اسکوپ شده و پس از نصب هم رزین شوند.)

پس از سنگ مرمریت به عنوان سنگ بدنه های داخلی مانند پارکینگ ها و راه پله ها و همچنین سنگ های کف فرش و خود سنگ پله استفاده می شود. عدم تخلخل در سنگ مرمریت و تراکم بالایی که دارد می تواند مهم ترین دلیل بر اجرای آن ها به عنوان سنگ کف فرش باشد. سنگ مرمریت متراکم و محکم بوده و می تواند به راحتی در ساختمان اجرا شود. کف پارکینگ، کف فرش محوطه های بیرونی و حتی داخل ساختمان مهم ترین موارد استفاده از سنگ های مرمریت به شمار می رود. نکته دیگر این که سنگ مرمریت در انواع ضخامت ها بریده می شود و همین موضوع موجب آن می شود که ما بتوانیم سنگ کف پله، بغل پله، زیر پله و حتی پاگرد های ساختمان را همگی از سنگ و سنک درجه یک انتخاب کنیم. این ضخامت برش متنوع در مرمریت ها موضوعیست که در تراورتن ها کمتر به چشم می خورد.

 

تفاوت سنگ تراورتن و مرمریت

 

جمع بندی

 

سنگ مرمریت بهتر است یا تراورتن؟

 

پاسخ به این سوال تماماً به نوع کاربری ما و البته اولویت بندی های ما بستگی دارد؛ اما در حالت کلی می توانیم نرم کار اجرای این دو جنس سنگ را جداگانه به این صورت تعریف کنیم: سنگ تراورتن بهتر است یا مرمریت؟ مسلماً اگر برای نمای بیرونی ساختمان این سوال مطرح شود بودن شک تراورتن معرفی می شود. حال برای انتخاب بین انواع تراورتن ها رنگ مورد نظر و البته بودجه برای خرید می تواند حائز اهمیت باشد. اما برای داخل ساختمان، یعنی محل هایی که باد و باران و آفتاب با آن در تماس نیست، می توانیم از انواع سنگ های مرمریت بهره گیریم. مرمریت ها بیشتر به عنوان سنگ های پله و کف فرش مورد استفاده قرار می گیرند و در صورت استفاده از آن ها در نمای داخلی باید احتیاط های لازم مانند اسکوپ کردن صورت پذیرد.

در صورتی که قصد دارید از سنگ مرمریت در نمای بیرونی ساختمان خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنم قبل از خرید با مشاوران ما صحبت داشته و شهر و آب و هوای منطقه را بررسی نمایید. مرمریت ها در برابر باران های مداوم و آب و هوای شرجی مقاوم نبوده و معمولا به عنوان سنگ های ماندگار نمی توان از آن ها یاد کرد. در پایان این که سایت مرجع و معتبر ایران سنگ توانسته است تنوع بسیار بالایی از سنگ های تراورتن و مرمریت ها موجود داشته و آن ها را به درستی به هموطنان خود معرفی نماید. نکات مثبت و منفی هر سنگ برای هر منطقه آب و هوایی به درستی بیان شده و تمام تلاش این تیم ستودنی در این است که بهترین سنگ بسته به انتخاب مشتری برای بهترین شهر کشور ارسال شود. به بیان ساده تر برای مشاوران ایران سنگ انتخاب نهایی سنگ بسیار مهم بوده و از همین رو خود را موظف می دانند که تفاوت ها و شباهت های موجود در انواع سنگ ها را به صورت کامل به شما عزیزان توضیح داده تا بتوانند در امر ساخت و ساز باری از دوش شما بردارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =