راهنمای خرید

سنگ مناسب برای نمای مناطق سردسیر چیست؟

سنگ مناسب برای نمای مناطق سردسیر چیست؟

سنگ مناسب برای نمای مناطق سردسیر

 

می دانیم که در ایران معادن بسیار متنوع و گسترده ای از سنگ های تراورتن وجود دارد که هر یک دارای ویژگی ها و خصوصیت های مخصوص به خود هستند. این موضوع که کدام سنگ نما برای کدام شهر مناسب است می تواند بحث جامع و مهمی باشد، که ما در ایران سنگ به آن می پردازیم. می دانیم که هر شهر کشور آب و هوای متفاوتی با دیگری داشته و در کشور عزیزمان از سرد ترین شهر ها تا گرم ترین را شاهد هستیم. پس هیچ گاه نمی توان سنگ تراورتنی را برای تمامی شهرها مناسب دانست و برای هر آب و هوا می توانیم یک یا چند سنگ را معرفی کنیم.

ابتدا قصد داریم در این وبلاگ علت شکسته شدن سنگ ها در مناطق سردسیر را بررسی کنیم و بعد از آن به معرفی نمونه های مطمئن و ماندگار بپردازیم. علت شکسته شدن سنگ در برف و باران چیست؟ می دانیم که سنگ جذب آب دارد، پس به هنگام بارندگی آب را به دل خود کشانده و در هوای سردسیر به راحتی خشک نمی شود؛ حال اگر هوا به قدری سرد باشد که یخ بندان شود، آب درون سنگ هم یخ زده و به واسطه منبسط شدن سنگ ترک برداشته و شکسته می شود. پس در درجه اول جنس و تراکم سنگ نما است که موجب جذب آب در دل آن می شود.

موضوع دوم این است که تمامی سنگ های تراورتن جذب آب دارند اما این میزان بسته به تراکم سنگ و خلل و فرج درون آن زیاد و کم می شود. پس می توانیم درصد جذب رطوبت در سنگ نما را درصدی بیان کنیم و بگوییم هر سنگی که تراکم بیشتری داشته باشد، جذب آب کمتر و در نتیجه طول عمر بالاتری را خواهد داشت.

 

در بالا به این جمع بندی رسیدیم که تمامی سنگ ها جذب آب داشته و بهترین سنگ برای شهرهای سردسیر، سنگ با تراکم بالا و در اصطلاح سنگ استخوانی می باشد. بنابراین ما مقاوم ترین سنگ مناطق سردسیر را سنگ های تراورتن با تراکم بالا می دانیم. سنگی که شوره نزده، پوسته نکرده و به مرور زمان تغییر رنگ ندهد. پس سنگ مقاوم در برابر سرما دارای ویژگی هاییست که در زیر به چندی از آن ها اشاره می کنیم.

– جنس سنگ تراورتن است
– سنگ دارای تراکم استاندارد و تخلخل مناسب می باشد.
– خلل و فرج روی سطح با رزین به طور کامل پر شده است.
– سنگ جذب آب پایین دارد.
– در برابر سرما و البته تابش نور خورشید مقاوم است.
– جنس استخوانی و محکمی دارد.

 

سنگ نمای مناطق سرد سیر

 

پس اولین اولویت برای خرید سنگ نما، انتخاب جنس تراورتن است. پس از آن انتخاب درست و اصولی معدن سنگ است که می تواند ماندگاری سنگ را تضمین کند. البته لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد سنگ های تراورتنی هم هستند که ایجاد شوره یا جذب آب بالا در آن ها می تواند از کیفیت و مرغوبیت سنگ بکاهد و به مرور زمان سنگ را پوسته پوسته کرده و در نهایت هم سنگ ترک بردارد. پس انتخاب معدن بعد از انتخاب جنس، مهم ترین نکته تلقی می شود. در ایران سنگ می توانیم به تفکیک رنگ چند نمونه از معادن مطمئن را نام برده که می توانیم با خیالی آسوده از آن ها در نمای بیرونی ساختمان استفاده کنیم.

 

سنگ سفید
سنگ دره بخاری، عباس آباد و ابیانه از سنگ های تراورتن پرطرفدار هستند که رنگ سفید و استخوانی شکلی دارند. هیچ گاه نمی توان اولویت بندی درستی را در بین آن ها داشت اما در حالت کلی ما عباس آباد و دره بخاری را بهترین های سفید رنگ می دانیم. از نظر قیمت سنگ نمای سفید گران ترین سنگ محسوب می شود.

 

سنگ کرم
سنگ اصفهان، تکاب، طرق، حاجی آباد، آبگرم، محلات و … از انواع سنگ های کرم و کرم روشن هستند که می توانیم از آن ها در شهرهای سردسیر و پر بارش استفاده کنیم. این معادن با توجه به قیمت مناسب تری که نسبت به سنگ های سفید دارند امروزه به عنوان پرفروش ترین ها معرفی می شوند. از طرفی معمولا طرح های نمارومی یا نیمه رومی با سنگ کرم کار شده و این موضوع نیز می تواند در فروش بالای آن ها تاثیرگذار باشد.

 

سنگ شکلاتی
سنگ کاشان، برخی از سینه کار های دهشیر و البته سنگ اصفهان از معروف ترین و بهترین سنگ های شکلاتی رنگ هستند که می توانیم در مناطق سردسیر از آن ها استفاده کنیم. سنگ های شکلاتی بسته به معدنی که دارند، ارزان ترین سنگ های نما به شمار می آیند.

 

سنگ گرانیت و کریستال

در دنیای سنگ های طبیعی ساختمانی دو دسته هستند که دارای هیچ گونه تخلخل و حفره نیستند و از همین رو تراکم بالا و مقاومت خوبی را خواهند داشت. سنگ های گرانیت و کریستال از این دو گروه سنگ ها به شمار آمده و از همین جهت به عنوان ماندگارترین سنگ های نما نیز شناخته می شوند. نا گفته نماند که ما برای اجرای کریستال و گرانیت در نمای بیرون با محدودیت مواجه هستیم. تمام شرایط سنگ های تراورتن و ویژگی های آن که برای نما مناسب بوده است دیگر در گرانیت و کریستال وجود ندارد. یعنی متخلخل بودن سنگ و چسبندگی بالا به ملات سیمان؛ اما چون این دو سنگ تراکم فوق العاد بالایی دارند می توانیم در نمای بیرون نیز از آن ها بهره مند باشیم. نکته حائز اهمیت برای اجرای گرانیت در نما استفاده از اسکوپ و نبشی های فلزی می باشد. اگر بتوانیم گرانیت را در نما اجرا کنیم بدون شک یکی از ماندگارترین سنگ ها را خواهیم داشت. برای اجرای سنگ های چینی و خصوصا کریستال نیز با همین محدودیت مواجه هستیم اما اگر بتوانیم اجرای اصولی و استاندارد آن ها را در پیش بگیریم مسلما نمایی ماندگار و بدون ایراد را خواهیم داشت.

چرا امروزه در شهر های سردسیر بیشتر از گرانیت و کریستال استفاده می کنند؟

می دانیم که تراورتن بهترین سنگ برای نما می باشد؛ اما از آن جایی که معادن تراورتن بسیار زیادی در کشور وجود دارد و هر کدام نیز جنس و کیفیت منحصر بفرد خود را دارا هستند؛ متاسفانه برخی از سنگ فروشان و همکاران در ارائه و فروش سنگ خوب برای آب و هوای سردسیر کم توجهی کرده و سنگ هایی با درصد آهک بالا یا جنس غیر استخوانی عرضه می کنند. به همین دلیل سنگ ضعیف به مرور زمان آب را به خود جذب کرده و در زمستان و برف دچار یخ زدگی و ترک خواهد شد. به همین دلیل با گذشت زمان دید مردم به نسبت به سنگ تراورتن بد شده و از آن زده می شوند. به همین دلیل است که امروزه در شهرهای پرباران و سردسیر کشور شاهد اجرای همان گرانیت ها و چینی های قدیمی در نما هستیم. بیان این نکته حائز اهمیت است که اگر نمی توانیم از پس هزینه های سنگ های تراورتن خوب و معدن معتبر برآییم بهترین کار استفاده از سنگ های چینی و گرانیت می باشد.

 

سنگ مناسب نمای سرد سیر

 

جمع بندی

 

کدام سنگ را برای نمای خانه در سرد سیر استفاده کنم؟

 

سعی کردیم در هر رنگ بندی معادن متفاوتی از سنگ های نما را به شما عزیزان معرفی کنیم که دستتان برای انتخاب باز باشد. طبیعیست که برای خرید هر سنگ اول سلیقه و سپس مبلغ مورد نظر برای خرید است که می تواند انتخاب نهایی را به ارمغان آورد. به غیر از معرفی انواع معادن سنگ قصد داریم توجه شما را به نگات مهم دیگیری نیز جلب نماییم. در زیر به برخی از این نکات اشاره می کنیم و درخواست داریم برای خرید سنگ نما به آن ها توجه کنید، خصوصا اگر آب و هوای شهر شما سردسیر یا پر بارش است.

 

– استفاده از رزین با کیفیت و مرغوب برای پر کردن خلل و فرج موجود در دل سنگ (اگر کارخانه سنگبری از رزین بی کیفیت در سنگ استفاده کند، در آب و هوای سرد رزین خالی کرده و کنده می شود؛ پس سنگ خالی کرده و در نهایت شکسته می شود)
– ضخامت برش سنگ (باید بین 1.6 تا 1.7 سانتی متر باشد)
– برش دقیق و گونیای سنگ (چرا که موجب بند کشی دقیق تر شده و جذب آب از قیمت بند کشی بین سنگ را به حداقل می رساند)
– سورت و درجه بندی معرفی شده سنگ دقیق باشد.
– توجه به معدن سنگ خصوصاً در بین سنگ های سفید و کرم

 

در آخر ما در ایران سنگ در تلاشیم تا بتوانیم برای هر شهر کشور عزیزمان با هر نوع آب و هوایی که دارد، بهترین و ماندگار ترین سنگ را ارائه دهیم. تنوع بالای سنگ های موجود در ایران سنگ می تواند دست ما را برای انتخاب باز گذاشته و مشاوران ما قصد دارند با علم کافی نسبت به هر سنگ، بهترین و مطمئن ترین آن را به شما بزرگواران معرفی کنند.

سنگ مناسب برای نمای مناطق سرد سیر چیست؟

بهترین جن سبرای مناسب سردسیر بدون شک سنگ تراروتن می باشد. سنگ های تراورتن عباس آباد و حاجی آباد جز بهترین ها هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 11 =