اطلاعات تخصصی

سنگ پلاک چیست؟

سنگ پلاک چیست؟؟

سنگ پلاک چیست؟

شاید این سوال برای تمامی کسانی که در پروژه اکتیو و درحال ساختی دارند پیش آمده باشد که به چه سنگ هایی، سنگ پلاک گفته می شود؛ یا تفاوت سنگ پلاک با دیگر سنگ ها چیست؟ ما در ایران سنگ برای سنگ پلاک چنین تعریف جامعی داریم که: به هر سنگ ساختمانی که در عرض بیشتر از 20 سانتی متر و طول آزاد فرآوری شود، سنگ پلاک گفته می شود. البته در بازار سنگ نما را به عنوان سنگ پلاک نیز می شناسند اما باید گفت که سنگ پلاک می تواند شامل هر جنس سنگ و هر ابعاد طولی آن باشد که تنوع جنس و رنگ در آن بسیار بالا خواهد بود.

انواع سنگ پلاک از نظر جنس در ایران سنگ

 

– سنگ پلاک تراورتن

تراورتن ها یکی از معروف ترین سنگ های پلاک به شمار می روند. این سنگ برای نمای خارجی ساختمان مناسب بوده و تقریباٌ در رنگ های شکلاتی، کرم و سفید تولید و فرآوری می شود. از آنجایی که جنس تراورتن بهترین نوع سنگ برای نمای بیرون محسوب می شود، به همین دلیل عموما به سنگ پلاک سنگ نما هم گفته می شود. چرا که بیشتر تولید، فرآوری و مصرف سنگ ساختمانی در حال حاضر تراورتن برای نما می باشد. سنگ های تراورتن نما که به صورت پلاک فرآوری می شوند معمولا در ضخامت 1.6 تا 1.7 سانتی متر هستند و برای اجرا در نما مناسب می باشند. استاندارد عرض در سنگ پلاک 40 سانتی متر بوده و به همین دلیل نرم تولید این عرض محسوب می شود.

 

– سنگ پلاک مرمریت

مرمریت پس از تراورتن به عنوان مهم ترین سنگ پلاک شناخته می شود. در مرمریت ها تنوع بسیار بالاتری را در طرح و طیف رنگی سنگ خواهیم داشت. مرمریت ها از مشکی تا سفید می توانند به عنوان سنگ پلاک برش داده شده و فرآوری کردند. سنگ پلاک مرمریت مشکی، کرم و سفید می توانند بهترین سنگ برای نمای داخلی محسوب شوند. دیوار راه پله، پارکنیگ یا هر فضای دیگری که آفتاب و باران به سنگ نرسد می تواند بهترین محل برای اجرای سنگ پلاک مرمریت به شمار آید. در ایران سنگ انواع متنوعی از سنگ های مرمریت وجود دارد که سنگ های عرض 40 سانتی متر آن به عنوان سنگ مرمریت پلاک معرفی شده اند. ضخامت برش در این نمونه سنگ ها نیز معمولا 1.6 تا 1.7 سانتی متر می باشد.

 

– سنگ پلاک گرانیت

سنگ های گرانیت نیز می توانند جدای از معدن و نامی که دارند به عنوان سنگ پلاک انتخاب گردند. گرانیت های گل پنبه ای از معروف ترین گرانیت های ایران به شمار رفته که تنوع چندان زیادی از نظر ظاهری نداشته و تنها در کیفیت و ماندگاری با یکدیگر دارای تفاوت می باشند. سنگ پلاک گرانیت مشکی نیز تولید و فرآوری می شود و در بدنه های داخلی و خصوصا خارجی بهترین و ماندگارترین سنگ محسوب می شوند. ضخامت برش در سنگ پلاک گرانیت 1.5، 1.6، 1.7، 1.8 و بالاتر است و تفاوت قیمت در یک معدن به دلیل ضخامت برش سنگ خواهد بود.

 

– سنگ پلاک چینی

سنگ های چینی نیز می توانند همانند دیگر جنس سنگ ها در نوع سنگ پلاک عرضه گردند. در پلاک های سنگ چینی شاهد سنگ های پلاک در عرض های متفاوت و طول های آزاد و البته زمینه رنگی سفید و روشن می باشیم. ضخامت برش در سنگ پلاک چینی نیز همانند گرانیت ها بوده و از 1.5 سانتی متر شروع می شود. قیمت بالای این مدل سنگ موجب می شود که پلاک های آن را نازک تر از تراورتن یا مرمریت ها برش بزنند.

 

سنگ پلاک چیست؟

 

 

سنگ پلاک لایمستون

یکی دیگر از انواع سنگ های پلاک، سنگ پلاک ترامیت است. در کشور معادن لایمستون یا ترامیت گوناگونی داریم که اصلی ترین و مهم ترین نوع فرآوری آن ها سنگ پلاک یا همان 40 طولی می باشد. ایران سنگ اجرای لایمستون در نمای بیرون را پیشنهاد نمی کند اما این سنگ می تواند بهترین سنگ سفید برای بدنه های داخلی معرفی گردد.

 

ابعاد سنگ پلاک

 

– عرض 40
در بیشترین موارد تولید، سنگ پلاک در عرض 40 سانتی متر فرآوری می شود. در واقع نرم تولید سنگ پلاک عرض 40 و ضخامت 1.6 سانتی متر خواهد بود.

– عرض 35 تا 30
سنگ پلاک در هر جنس می تواند در عرض های کمتر از 40 سانتی متر برش داده شود که در این هنگام قیمت بسیار کمتری خواهد داشت. از سنگ های عرض 30 و 35 نیز می توان به عنوان سنگ پلاک استفاده نمود..

– عرض 25 و 20
در برخی مواقع به طور مثال پس از برش حدود هزار متر مربع سنگ پلاک، حدود 50 متر سنگ در عرض های 25 و 20 نیز خواهیم داشت. سنگ های عرض کمتر سنگ هایی هستند که در حین پروسه تولید شکسته شده اند و مجدداً برش داده شده اند. بنابراین دارای متراژهای پایین و البته قیمت مقرون به صرفه خواهند بود.

ضخامت سنگ پلاک

 

– ضخامت 2 اسمی
ضخامت سنگ پلاک در بیشتر موارد حدود 1.6 تا 1.7 سانتی متر خواهد بود که در اصطلاح به آن 2 اسمی می گوییم. این ضخامت در جنس سنگ ها تفاوتی نداشته و معمولا هر سنگی که به عنوان سنگ پلاک خواهیم دید دارای چنین ضخامتی بوده که امکان نصب آن در تمامی بدنه ها را ممکن می سازد. البته همانطور که در بالا به آن اشاره داشتیم سنگ های گرانیت و چینی در ضخامت های 1.5 نیز برش داده می شوند. ضخامت برش در هر کارخانه سنگبری متفاوت است و باید قبل از خرید به آن توجه داشته باشیم.

 

ضخامت 2 تمام
برای بارهای صادراتی ملزم به برش سنگ با ضخامت 2 سانتی متر تمام می باشیم. مسلماً سنگ پلاک با ضخامت 2 تمام قیمت بالاتری داشته و بنابراین در بیشتر موارد به عنوان سنگ صادراتی شناخته می شود. در پروژه های داخلی نیز می توان از سنگ با این ضخامت استفاده کرد. البته این موضوع می تواند استثنا نیز داشته باشد و بسته به مشتری و کشور مقصدی که داریم ضخامت سنگ می تواند بین 1.9 تا 2.1 سانتی متر متغیر شود.

 

– ضخامت 3 و بیشتر
ضخامت های بالاتر 2 سانتی متر در متراژ های بالا به عنوان درخواست های سفارشی تولید و عرضه می شوند. به دلیل اینکه روال تولید در کشور ضخامت 1.6 تا 2 سانتی متر است بنابراین در کمتر مواردی شاهد دپوی سنگ در ضخامت های 3 یا 4 سانتی متر هستیم. اما اگر درخواست در متراژِ بالا باشد، سنگ به عنوان ضخامت سفارشی برش داده می شود. شما می توانید در ایران سنگ انواع سنگ های تراورتن، گرانیت، مرمریت و چینی را در ضخامت های 3 تا 4 سانتی متر نیز به صورت سنگ پلاک در متراژ بالا سفارش دهید.

 

کاربرد سنگ پلاک

کاربری سنگ پلاک در بیشتر موارد سنگ نما و بدنه خواهد بود. طول آزاد سنگ پلاک باید حداقل 60 سانتی متر باشد. سنگ های بالاتر از ارتفاع 2 متر را سنگ پلاک شمش می نامیم و شمش ها در مواردی از قیمت بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. از سنگ پلاک نما می توان در تمامی بدنه های خارجی و داخلی استفاده نمود.
نمای اصلی ساختمان، نمای حیاط، نمای داخل پارکینگ یا راه پله ها از مهم ترین موارد استفاده از سنگ های پلاک طول آزاد خواهند بود.

 

سنگ پلاک چیست؟

شاید این سوال برای تمامی کسانی که در پروژه اکتیو و درحال ساختی دارند پیش آمده باشد که به چه سنگ هایی، سنگ پلاک گفته می شود؛ یا تفاوت سنگ پلاک با دیگر سنگ ها چیست؟ ما در ایران سنگ برای سنگ پلاک چنین تعریف جامعی داریم که: به هر سنگ ساختمانی که در عرض بیشتر از 20 سانتی متر و طول آزاد فرآوری شود، سنگ پلاک گفته می شود. البته در بازار سنگ نما را به عنوان سنگ پلاک نیز می شناسند اما باید گفت که سنگ پلاک می تواند شامل هر جنس سنگ و هر ابعاد طولی آن باشد که تنوع جنس و رنگ در آن بسیار بالا خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =