راهنمای خرید

سنگ ازاره ساختمان چیست؟

سنگ ازاره ساختمان چیست

سنگ ازاره چیست؟

سنگ ازاره به سنگی گفته می شود که در انتهایی ترین قسمت دیوار از کف به کار برده و اجرا می شود. این سنگ معمولا برای دیوارهای بیرونی ساختمان در محیط باز اجرا می شود. سنگ ازاره ساختمان چیست؟ را در اینجا امیدواریم دقیقاً رسانده باشیم چیست. این سنگ نقش محافظ دیوار را داشته و از دیوار در برابر:
– ضربه
– رطوبت
– حشرات و مورچه
محافظت کرده و عمر مفید دیوار را افزایش میدهد.

 

حداقل ارتفاع سنگ ازاره

حداقل ارتفاع سنگ مورد نیاز برای ازاره دیوار های بیرونی 40 سانتیمتر است. کم تر از این سایز رطوبت به بالای دیوار رسیده و باعث آسیب رسیدن به آن می شود و عملا اجرای آن بی فایده خواهد بود. سنگ ازاره یا قرنیز بیرونی را نیز می توانیم در ارتفاع های 80 تا 120 سانتی متر نیز شاهد باشیم. پس کمترین ارتفاع ممکن 40 سانتی متر و بیشترین آن 120 سانتی متر می باشد. انتخاب ارتفاع سنگ قرنیز به سلیقه مشتری و طرح ساختمان و نما بستگی خواهد داشت.

 

سنگ ازاره تراورتن

انواع سنگ ازاره

برای سنگ ازاره شما می توانید از تنوع بالایی از سنگ های ساختمانی استفاده کنید. سنگ ازاره کریستال، تراورتن و گرانیت جزء پر طرفدار ترین سنگ ها می باشند و بعد از آن سنگ های مرمریت قرار دارند.

 

چه سنگی برای ازاره مناسب است؟

برای خرید سنگ ازاره باید به نکات مهمی توجه کرد که عمر سنگ و دیوار را بالا برده و از خراب شدن سنگ و تحمیل هزینه های اضافه جلوگیری کنیم. سنگی که در بخش ازاره ساختمان اجرا می شود باید در برابر رطوبت ناشی از کف و همچنین ضربات احتمالی وارد شده مقاوم باشد. به همین دلیل است که سنگ های گرانیت و چینی بهترین محسوب می شوند.

 

– جنس سنگ

در صنعت سنگ های ساختمانی تنوع بالایی از جنس ها وجود دارد ولی ما بر اساس تجربه و مقاومت سنگ های ساختمانی پیشنهاد های خود را در سایت ایران سنگ به ترتیب اولویت بیان می کنیم:

 

• سنگ گرانیت

گرانیت ها یکی از بهترین سنگ های ازاره هستند. این نوع سنگ به خاطر جنس مقاوم و رنگ بندی نسبتاً تیره برای ازاره بسیار مناسب است. گرانیت ها در برابر رطوبت مقاوم هستند و آب و… روی آن اثر نمی گذارد همین عامل همراه با رنگ آن باعث می شود به مرور زمان رنگ آن برنگردد و کثیف نشود. پایین دیوار ها به خاطر وجود همیشگی آب و خاک و… سنگ ازاره را در طول زمان بستر ساز کثیف شدن می کند و باعث می شود جلوه ی اولیه سنگ از دست برود. از جمله بهترین گرانیت های مورد استفاده برای ازاره میتوان به سنگ نطنز و نهبندان اشاره کرد و در آخر اشاره کرد که بهتر است در شهر هایی که رطوبت هوا زیاد و یا شست و شو زیاد است از گرانیت مروارید مشهد استفاده نشود. یکی از ویژگی های مثبت سنگ گرانیت رنگ بندی آن می باشد. می دانیم که گرانیت ها سفید، مشکی، قرمز و سبز هستند و بسته به سنگ نمای اصلی می توانیم از هر یک از آن ها به خوبی بهره مند شویم.

 

• سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نیز یکی از بهترین انتخاب ها برای سنگ ازاره است. این سنگ بابت داشتن تنوع بالایی از رنگ و نقش باعث می شود مشتری بتواند با دست باز سنگی را انتخاب کند که با نمای کلی ساختمان هماهنگ باشد. در این صورت مشکل همیشگی یعنی هماهنگی رنگی بین سنگ ازاره و سنگ نما به و صورت کلی برطرف خواهد شد.
استفاده از سنگ های تراورتن رنگی مثل سنگ شکلاتی و بژ پیشنهاد اصلی ایران سنگ است و پیشنهاد می کنیم از سنگ های سفید و کرم روشن حتی المکان استفاده نکنید یا اگر استفاده می کنید به شیب کف بسیار توجه کنید که آب باران و… کنار دیوار نماند چون باعث جذب آب و تغییر رنگ سنگ روشن می شود.

 

  • سنگ کریستال(سنگ چینی)

دومین و بهترین پیشنهاد سنگ برای قرنیز دور ساختمان سنگ کریستال خواهد بود. سنگ چینی یا بهتر از آن سنگ کریستال در برابر رطوبت مقاومت فوق العاده ای داشته و از همین رو از انتقال نم به دیوار و نمای اصلی جلوگیری خواهند کرد. اگر به دنبال سنگ ازاره سفید هستید بهترین انتخاب می تواند چینی الیگودرز و ازنا باشد؛ همچنین اگر به دنبال سنگ ازاره طوسی هستید بهترین انتخاب کریستال لایبید خواهد بود. سنگ معدن لایبید یکی از محکمترین و ماندگارترین سنگ های ایران به شمار می رود که می تواند به عنوان بهترین سنگ ازاره معرفی شود. فرآوری های تیشه ای و صیقلی آن برای ازاره عالی هستند.
یکی از ویژگی های خوب و مثبت سنگ کریستال برای ازاره انواع فرآوری های مختلف آن می باشد. سنگ کریستال را می توانیم در انواع فرآوری های سابیده، تیشه ای، تیشه صیقلی، بوش همر، کات بروکن و اسکراچ داشته باشیم. تنوه بالای سنگ می تواند دستمان را برای انتخاب بر اساس طرح ساختمان و سلیقه باز بگذارد اما نکته اینجاست که بهترین مدل سنگ برای ازاره نوع صیقلی یا تیشه صیقلی آن خواهد بود. چرا که در دیگر فرآوری ها امکان سر خوردن آب روی سنگ وجود نداشته و آب و رطوبت روی سطح سنگ می ماند و این موضوع می تواند در طولانی مدت ماندگاری و مقاومت سنگ را تحت تاثیر قرار دهد. پس از نظر مشاوران ما بهترین سنگ برای ازاره کریستال صیقلی یا همان سابیده خواهد بود.

 

• سنگ مرمریت

سنگ های مرمریت را بعد از گرانیت و تراورتن پیشنهاد میدهیم. مرمریت ها به خاطر ساب پذیری بالا و سطح براق و همینطور نقش و رنگ زیبایی که دارند چشم هر ببینده ای را به خود جذب می کنند ولی نکته منفی آن وجود رگه ها در سنگ و جذب آب بالای این نوع سنگ می باشد. استفاده از سنگ های مرمریت در ازاره در شرایط آب و هوایی معتدل و گرم بدون مشکل است ولی در مکان هایی که سردی هوا و بارندگی در زمستان زیاد است پیشنهاد نمی شود.

 

سنگ ازاره

از چه سنگی برای ازاره استفاده نکنیم؟

 

ما در ایران سنگ پیشنهاد می کنیم طبق تجربه از سنگ های لایم استون و ترامیت به هیچ وجه در ازاره استفاده نکنید چون این سنگ ها دارای آهک بسیار بالایی هستند و به مرور در پایین دیوار نم کشیده و از بین می روند. این نوع سنگ تقریبا شبیه گچ سفید می باشد و در مقابل ضربه نیز مقاومت ندارد.

 

نحوه محاسبه سنگ ازاره

سنگ ازاره را معمولا از سنگ های عرض 40 انتخاب می کنند. ولی ابعاد دیگر سنگ نیز برای این منظور استفاده می شود. برای محاسبه دقیق مقدار سنگ ازاره شما باید طول دیوار های خود را بر عرض سنگ که می خواهید بخرید ضرب کنید تا مقدار دقیق متر مربع سنگ ازاره خود را بدست آورید. به طور مثال اگر قصد اجرای یک ردیف سنگ 40 سانتی برای ازاره دیوار را دارید و 70 متر طول دیوار دارید، شما طول را در عرض سنگ ضرب کرده 70*0.4=28 متر مربع سنگ نیاز دارید.

 

قیمت سنگ ازاره

قیمت سنگ ازاره به نوع سنگی که میخواهید انتخاب کنید بستگی دارد. بعضی ها از سنگ های ارزان قیمت برای ازاره استفاده می کنند که معمولاً کیفیت کمی دارند و ما این مورد را پیشنهاد نمی دهیم. چون اگر سنگ کیفیت لازم را نداشته باشد خراب شده و به دیوار شما آسیب می زند و تعویض سنگ هم ضرر مالی و هم امکان صدمه دیدن بقیه نما را به دنبال دارد. پس بهتر است یک سنگ مرغوب را انتخاب کنید. حال پیشنهاد نمی شود از سنگ های گران قیمت استفاده کنید چون واقعاً ازاره در دید نیست و حالت پوشش را دارد و تنها کافیست از جنس سنگ خود مطمئن شوید.

 

تفاوت سنگ ازاره و قرنیز

سنگ ازاره و قرنیز تقریبا یک کار را انجام می دهند ولی مکان استفاده از آن متفاوت است. قرنیز را معمولاً به دیواره های داخلی ساختمان نسبت می دهند و ازاره را به دیواره های بیرونی ساختمان ولی هر دو برای محافظت از پایین دیوار مورد استفاده قرار می گیرند. قرنیز ها معمولاً در عرض 10، 15 و 20 سانتی متری و 1 ردیف اجرا می شوند ولی ازاره در عرض 30، 35 و 40 و در ردیف های 1 تا 3 تایی اجرا می شود.

نتیجه گیری

در آخر باید بگوییم ازاره در ساختمان مخصوصا در دیوارهای بیرونی بسیار مهم است و شما باید برای انتخاب متریال دقیق باشید و این کار را با تحقیق و مشورت انجام دهید. ایران سنگ در چندین سالی که در صنعت تولید و فرآوری سنگ های ساختمانی فعالیت می کند تحقیقات علمی و تجربی زیادی را بر روی سنگ ها انجام داده است، می تواند بهترین انتخاب را از بین تنوع بالایی از سنگ های ساختمانی را به عنوان سنگ ازاره به شما معرفی کند.

برای انتخاب سنگ ازاره طبق چک لیست زیر برای انتخاب عمل کنید:

1. متراژ و بودجه مورد نظر
2. آب و هوای شهر محل پروژه و میزان رطوبت و بارندگی
3. نوع کاربری ساختمان (تجاری یا مسکونی)
4. شرایط قرار گیری ساختمان (کنار جوی آب و…)
5. نمای کلی و متریالی که قرار است بعد از ازاره اجرا شود

“ایران سنگ، مرجع تخصصی تولید و فروش انواع سنگ ساختمانی همراه با مشاوره رایگان در خدمت شماست”

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 1 =