راهنمای خرید

تشخیص سنگ تراورتن خوب چگونه است؟

چگونه سنگ تراورتن خوب را تشخیص دهم؟

 

برای خرید یک سنگ با کیفیت بالا مهم است که بدانید چگونه سنگ تراورتن خوب را تشخیص دهید. در این مقاله راهنمای دقیقی در مورد نحوه تشخیص سنگ تراورتن خوب و اطمینان از تصمیم گیری آگاهانه برای خرید ارائه خواهیم داد. سنگ های تراورتن در تنوع بسیار وسیعی از رنگ و معادن و نوع فرآوری در بازار یافت می شوند و بعضی اوقات برای یک متخصص نیز تشخیص خوب و بد بسیار سخت می شود.

 

– پس اگر قصد خرید سنگ تراورتن برای ساختمان خود دارید؟
– اگر یک محقق بازار هستید؟
– اگر شما یک معمار و طراح ساختمان هستید؟

این مقاله که در سایت ایران سنگ تهیه شده است یکی از کاربردی ترین مقاله ها درباره شناخت و تشخیص سنگ تراورتن خوب از بد می باشد که با خواندن آن شما تبدیل به یک انسان آگاه در این زمینه می شوید.

 

تشخیص تراورتن خوب چگونه است

 

اولین قدم: تراکم و تخلخل سنگ تراورتن

 

یکی از ویژگی های کلیدی که در تشخیص سنگ تراورتن خوب باید به آن توجه کرد، دانه بندی سنگ است. اینکه سنگ تراورتن در زمین چطور بوجود آمده است و چطور شکل گرفته را در مقاله های دیگر توضیح داده ایم ولی سنگ ها نسبت به معدن و جایگاهش در زمین متفاوت هستند. به طور مثال سنگ دره بخاری یک سنگ بسیار زیبا از جنس خوب است ولی در بعضی از کوپ های سنگ شما جنسی پفکی را مشاهده می کنید، سنگ انگار خالی است و گل می باشد.

 

• این موضوع را چطور بررسی کنید؟

راه اول
سنگ را برگردانده و نگاهی به پشت سنگ کنید، هر چه تراکم سنگ بیشتر باشد یا به اصطلاح دانه بندی سنگ متراکم تر باشد این سنگ جنس بهتری دارد.

راه دوم
یکی دیگر از راه های شناخت جنس سنگ این است که یکی از پلاک های سنگ را از دسته جدا کنید و با دست یا کلید ضربه به آن بزنید، از صدای سنگ شما متوجه خواهید شد که جنس و تراکم سنگ چطور می باشد. البته گفتن این نکته الزامی است که، تمامی سنگ های تراورتن تخلخل دارند(سوراخ هایی در سطح سنگ) ولی میزان تخلخل در سنگ های یک استاندارد دارند. اگر این تخلخل زیاد شود از مقاومت سنگ کم می شود.

راه سوم
با جسمی تیز بر روی سنگ یا پشت سنگ بکشید. اگر خط و یا خش به راحتی ایجاد شد جنس سنگ زیاد مقاوم نیست و آهک آن زیاد است ولی اگر به سختی توانستین خطی بر روی آن بیاندازید متوجه خواهید شد سنگ از جنس خوبی برخوردار است.

 

تشخیص تراورتن خوب چگونه است؟؟

 

دومین قدم: رزین و ساب سنگ را بررسی کنید

اینجا نگاه های دقیق و ریز شما می تواند به کمک شما بیاید. با دقت به سطح سنگ نگاه کنید و حتی الامکان آب بر روی آن بریزید تا اگر خاک و کثیفی روی سنگ مانده پاک شود. اگر در سنگ سوراخ های بسیار ریز یا درشت مشاهده کردین بفهمید سنگ درست رزین نشده و دیگر سوراخ های سنگ نیز به مرور در نمای شما به همین ترتیب خراب می شوند. در فرآوری سنگ تراورتن مرحله رزین کردن سنگ بسیار مهم است و اگر تولید کننده برایش کیفیت سنگ مهم نباشد نکات مهمی را رعایت نکرده و رزین به خوبی بر روی سنگ زده نمی شود. بیرون آمدن رزین سنگ یکی از بدترین اتفاق های ممکن برای نمای ساختمان شماست که برای رفع آن راه حل به مراتب هزینه بری دارید.
بعد از نگاه بر روی سطح سنگ دست بکشید و با حس لامسه بررسی کنید سنگ یکدست و یکنواخت باشد. سطح سنگ نباید برآمدگی و تو رفتگی داشته باشد که شما با دست حس کنید اگر اینطور بود ساب و کالیبره کردن آن درست انجام نشده و در نور خورشید شما موج ها و خط و خش هایی را مشاهده می کنید که اصلا زیبا نیست.

 

سومین قدم: معدن سنگ را بررسی کنید

یکی از مهم ترین نکات برای خرید سنگ معدن سنگ می باشد. اینکه سنگ از کدام معدن استخراج شده است مشخص کننده کیفیت آن سنگ می باشد. معادنی که امروزه سنگ تراورتن در کشور ما از ان استخراج می شود سالیان سال است در بازار شناخته شده اند و کیفیت آن مشخص شده است. بعضی از سنگ ها برندینگ قوی و خوبی دارند و اسم آن می تواند خیال خریدار را راحت کند. معادنی مثل سنگ عباس آباد، حاجی آباد و دره بخاری به طور مثال جزء سنگ های برند و بزرگ تراورتن در ایران هستند.

*** نکته بسیار مهم ***
مواظب کلاه برداران باشید. متاسفانه این روزها از اسم معادنی مثل عباس اباد و حاجی آباد سوء استفاده می کنند و هر سنگی را که در انبار یا کارخانه داشته باشند برای جلب اعتماد مشتری به این اسم معرفی می کنند. به طور مثال سنگ مرمریت را به اسم سنگ حاجی آباد معرفی می کنند در حالیکه تمام معادن حاجی آباد تراورتن هستند. پس مواظب این شیادان بازار باشید.

 

تشخیص سنگ تراورتن خوب چگونه است

 

چهارمین قدم: نمونه سنگ ها را با هم بررسی کنید

برای تشخیص سنگ تراورتن مرغوب، بهتر است انواع نمونه های سنگ را بررسی کنید. این نمونه ها می توانند شامل تصاویر، فیلم و نمونه های فیزیکی سنگ باشند. با بررسی طیف وسیعی از نمونه ها می توانید با تفاوت رنگ، دانه بندی، سختی و سایر ویژگی های سنگ آشنا شوید. با این دانش می توانید هنگام انتخاب بهترین سنگ تراورتن برای پروژه خود تصمیم آگاهانه تری بگیرید.
ما در ایران سنگ فیلم های مختلفی از کیفیت و نوع سنگ ها برای مشتری در کارخانه تهیه می کنیم و می فرستیم. کسانی که قادر به حضور در مجموعه نیستند را با سنگ های مختلف آشنا کرده و اطلاعات کاملی از نکات مثبت و منفی در اختیار آنها قرار می دهیم. فقط کافی ست با ما تماس بگیرید.

 

پنجمین قدم: ضخامت سنگ

ضخامت در سنگ های تراورتن یک نکته مهم است. مواظب باشید سنگ های تراورتن در ضخامت کم را خریداری نکنید چون بسیار شکننده هستند و در اجرا و زدن ابزار و برش بر روی آن زیاد می شکنند و دور ریز سنگ شما زیاد می شود. یکی دیگر از عیب های سنگ با ضخامت سنگ این است که شما هنگام اسکوپ کردن آن نمی توانید اسکوپ را عمیق در سنگ فرو کنید تا به خوبی جا گیر شود.
نکته دوم در ضخامت سنگ که باید در نظر بگیرید ضخامت یکنواخت آن است. بعضی از فرآوران سنگ در کشور به خاطر خرابی دستگاه ها در کارخانه و بی توجهی آن ها سنگ را کلفت و نازک برش می دهند. این مسئله در اجرا بسیار برای مجری خسته کننده می شود تا بتوانند این کم و زیاد بودن ضخامت را با سیمان جبران کند و در آخر هم کار آنچنان که باید و شاید خوب نمی شود.
** البته این نکته باید گفته شود که تلرانس 1 میل در ضخامت قابل چشم پوشی است.

 

تشخیص سنگ تراورتن خوب چگونه است

ششمین قدم: با یک متخصص مشورت کنید

اگر در مورد نحوه تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت خوب مطمئن نیستید یا نیازهای پروژه خاصی دارید، ممکن است با یک متخصص مشورت کنید. یک متخصص می تواند در انتخاب بهترین سنگ برای پروژه شما و همچنین نصب و نگهداری راهنمایی کند. ما در ایران سنگ تیم مشاورین را فراهم کرده ایم که همه روز اطلاعات آن از سنگ و سبک های معماری های جدید به روز می شود. آن ها آماده اند که شما هر وقت بخواهید اطلاعات مفیدی در مورد سنگ و انتخاب آن در اختیار شما قرار دهند. حتی اگر به مجموعه ما دور هستین و قصد دارید از شهر خود خرید انجام دهید نیز ما وظیفه خود می دانیم شما راهنمای شما باشیم. کافیست تلفن را بردارید و تصویر و یا فیلم سنگ مورد نظر خود را برای ما ارسال کنید تا کلیه ی اطلاعات لازم را برای شما توضیح دهیم.
در پایان، تشخیص یک سنگ تراورتن با کیفیت خوب نیازمند توجه دقیق به جزئیات و درک کامل ویژگی های کلیدی است که کیفیت و دوام سنگ را تعیین می کند. اینکه سبک معماری شما چیست و یا در چه شرایط آب و هوایی قرار است سنگ اجرا شود نکات بسیار مهمی است که در مقالات بعدی در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =